Windhoos

Om half 8 wakker van de wekker. Ik moest mezelf wel wat motiveren om te zorgen dat ik op tijd naar de sportschool kon gaan. Na de ochtenddingen aan de wandel.
In de sportschool mijn trainingsprogramma gemaakt. En niet gaan douchen want nu het zo heet is ben ik opnieuw doorweekt van de terug wandeling. Dus pas na thuiskomst douchen en omkleden. Ik merk behoorlijk dat ik wat gedaan heb. Maar de spierpijn blijft binnen de grenzen. Even bij Jannick beneden gezeten en dan weer terug en het middageten voorbereid. Dan even zitten en wat drinken tot het tijd is om te gaan koken.
Jannick had een pakket boven gebracht , het pakket van Annemarieke. Theresa was zo blij met haar nieuwe agenda. Ik had gezien dat ze bij de Hema een Minecraft agenda verkochten. Dus Theresa is blij. Maar de extra verrassing waren de hagelslag met hamsters en een zak met pofrijst.
Annemarieke ik kon op het pakket niet vinden wat het kostte om te versturen. De agenda had ik al overgemaakt.
Theresa was vanmorgen weer naar de kinderweek van de kerk. Jannick had haar gebracht en gehaald met de fiets. Morgen mag ze het alleen gaan doen.
Ze hadden heerlijk met water gespeeld , haar haren waren helemaal nat. Ik had eten gekookt en dan met Jan gegeten. Jannick bracht de meiden en Jan heeft hem naar zijn werk gebracht. Meli werkt nu maar die haalt hem vanavond weer op. Ze geven heel veel regen op. Gisteravond was het ook zo. Voorlopig is het bij ons op het balkon in de schaduw 32 graden. Het is benauwd en drukkend.
Ik ging poffertjes bakken en het werd steeds donkerder. Nou hadden we op behoorlijk slecht weer gerekend maar niet op wat kwam. Uit het niets een windhoos met enorme regenval , De windhoos duurde kort Maar ik denk behoorlijk schade her en der aangericht. Bij ons vlogen de stoelen die gestapeld tegen het huis stonden door de tuin. Achter bij het weiland gingen bomen om. De pieper van Jannick ging af dus de brandweer moest uitrukken. Ik ben Jannick gaan bellen omdat ik dacht dat hij moest afmelden maar hij wist het al. Zijn baas die 20 minuten voor hem zat had hem ook al gebeld. Van wagen aan de kant en oppassen. Jannick zei dat hij langs ondergelopen weilanden reed. Hij heeft de windhoos gemist. Gelukkig maar. Hij heeft nog veel werk en was al veel later dan normaal. Theresa was in een soort paniektoestand. Die zag hoe de bus van het E werk door de wind gegrepen werd en heen en weer werd gegooid. Die mannen hadden geluk ze waren met een man of 5 nog een paar minuten ervoor op het dak bij de buren waar ze zonnepanelen aan het leggen waren. Jan zei die zijn goed gelegd ze zitten nog op het dak. Jan is een rondje gaan maken rond het huis want de vuilcontainers waren weggewaaid en hij heeft de rotzooi daarvan opgeruimd. Wij zijn er goed vanaf gekomen. En ondanks het steeds uitvallen van de elektriciteit kon ik de poffertjes afbakken. Ik heb nog nooit zo iets gezien zeer beangstigend. Ik hoorde van mensen die gisteren in Kärnten in de tuin zaten en het kwam uit het niets. Maar daar waren de tuinmeubels de tuin de auto het huis allemaal betroffen. Dan hadden wij geluk. Ik zeg ook altijd schuif de trampoline tegen de wand naar de buren want dan gaat de wind erover heen. Dan blijft het staan zoals nu. De schrik zat er wel even bij allemaal in.

Zie net de schade op tv en dat is tussen Liezen en Schladming behoorlijk. Er zitten wandelaars vast en kletteraars in Ramsau am Dachstein. Die werden er ook door overvallen.

De berichten komen nu achter elkaar binnen.+++ 25 Feuerwehren im Unwettereinsatz +++
Auch am heutigen Tage fegte eine Unwetterfront über das Ennstal, alleine die B320 war massiv von umgestürzten Bäumen betroffen. Weite Abschnitte der Ennstalbundesstraße waren für die Dauer der Aufräumarbeiten komplett gesperrt. Hotspots waren dabei Mandling, Schladming, Oberhaus, Haus, Ruperting, Gröbming und Stainach; alleine zwischen Schladming und Haus im Ennstal stürzten im dreispurigen Abschnitt rund zwei Dutzend ausgewachsener Bäume auf die Straße, wie durch ein Wunder wurde kein Fahrzeug getroffen.
Zu leichtem Personenschaden kam es ersten Informationen nach lediglich in Oberhaus, wo Bäume auf einen fahrenden PKW stürzten. Betroffen waren auch die umliegenden Ortschaften und Landesstraßen, vorwiegend durch umgestürzte Bäume auf Verkehrswege, in Aigen im Ennstal umgestürzte Bäume auf eine Gartenhütte, in Ramsau abgedecktes Stallgebäude.
In Summe standen und stehen rund 25 Feuerwehren mit rund 400 Mann im Einsatz. Eine besondere Herausforderung auch für die Bereichswarnzentrale, die alle Alarmierungen binnen kürzester Zeit abarbeiten musste. Durch das rasche Eingreifen der Feuerwehren konnten die Verkehrswege relativ rasch wieder für den Verkehr freigegeben werden.

Wat wij vorige week hadden, kregen jullie nu over jullie heen, ook hier bij ons zijn ze nog steeds aan het opruimen en repareren van huizen.

Christina 2023-07-19 01:35:35

Gelukkig hadden jullie niks.