weekje oma en opa

Oostenrijk, Kleinsölk

Donderdag 7 juli
Na warme maar zwaar bewolkt weer eindelijk weer volle zon en blauwe lucht en warm.
We gingen na het middageten naar de Breitlahnalm en wilden naar de Harmeralmhütte lopen. Maar voor we daar waren zag ik de lucht van die kant zwart worden en we besloten toch terug te gaan.
We waren precies op tijd voor de rondleiding bij Sölker marmer. Interessant en erg mooie dingen gezien. Ze vroeg om onze zomercard maar ik zei dat we hier wonen en we kregen dus ook korting. Uiteraard wordt er dan ook onder de rondleiding gebabbeld. Het heeft voordelen als je buren bent.Marmerpoeder is heel zacht en heel fijn zit ook in tandpasta. Wordt ook voor medicamenten gebruikt. Het marmer heeft veel meer kwaliteit en is harder dan Italiaans marmer maar dus ook moeilijker te verwerken. Het heeft iets met dichtheid te maken Italiaans 2000 tot 2200 en Sölker 3000. Een plaatje zagen duurt 3 kwartier. Met heel veel water gekoeld en diamantzagen.Sölker marmer wordt als de mooiste en de hoogstwaardigste kwaliteit van de wereld gezien. Dit door de ontstaan geschiedenis. Het is ontstaan rondom 380 miljoen jaren in een diepte van 15.000 meter. De groeve waar wij opkijken wordt al jaren niet meer gebruikt omdat ze toen explosieven gebruikten die ook rissen in de berg getrokken heeft. Maar achter ons en nog wat hoger op 1400 m wordt het nu eruit gezaagd en met boren gaten gemaakt. Met waterdruk schuift dan het tonnen zware stuk eruit.
Ondertussen was de bui los gebarsten en het stukje lopen van de receptie naar het parkeerplaatsje waren we doorweekt, echt geen droge draad meer. Maar we waren in een minuutje met de auto thuis en gelijk een warme douche. Het onweerde flink en de buien kwamen van verschillende kanten maar later werd het weer droog en mooi en het was nog steeds warm.

Gistermiddag waren we naar boven op de Sölkpass gegaan, prachtig weer en mooi. We waren met 2 auto`s gegaan en Jannick moest op tijd terug om te werken bij de McD. Hij was 2.15 thuis omdat de werkster ziek is en ze dan ook moeten schoonmaken .Vandaag eerst laserbiatlon en dan nachtdienst.

Net kwam het bericht dat het weer wat wij zagen hangen in Murau en omgeving ravage heeft aangericht. Delen zijn van de buitenwereld afgesloten. Het had ons dus een 2e keer kunnen treffen maar het kwam nu net aan de andere kant van de pass.