Schutzengelkirchtag

Oostenrijk, Kleinsölk

Vanmorgen om 7 uur wakker en dan geef ik gelijk de katten eten. Weer terug in bed en de tv aan en dan komt Theresa binnen . Goedemorgen Oma ik hoorde je- Kom er maar in en het kinderprogramma aangezet. Ik ben dan maar gaan douchen. Het was om 8 uur al 17 graden en vandaag geen mist. Om half 9 kwam Jannick boven om te zggen dat ze ook wakker waren en die nam ook Theresa mee om te ontbijten. Dat doen ze in het weekend altijd gezellig met zijn allen en uitgebreid.
Vandaag is de Schutzengelkirchtag in de Sölk met Almabtrieb en met dit weer gaan we denk ik wel met zijn allen.
Ingrid kwam koffie drinken en gevraagd wanneer zij naar de Sölk zouden gaan. Ze wilden pas na het middageten ook omdat Jannick na het ontbijt was gaan slapen. Die had tot 4 uur vannacht in Aussee Taxi gereden. daar was het grote Altausseerkirtag. Die wordt door enorm veel mensen bezocht . Hij was om 4 uur gestopt omdat het te gevaarlijk werd , als ze niet mee kunnen gaan ze op de bus rammen en schoppen. In Schladming is tijdens grote evenementen bewaking en beveiliging op de Taxistandplaats , ze worden dan al in groepjes van 8 naar een richting gezet en elke Taxi die komt krijgt een richting en een groep mee. Zo zijn ze altijd vol en kunnen er meer afgevoerd worden. Wat voor alle partijen beter is, de Taxifahrer verdiend meer, de mensen hebben sneller een Taxi en gedeelde kosten.
Dus ik had tijd en zin en ben de badkamer gaan poetsen dat was wel nodig, voordeel is dan dat je het ook gelijk ziet. Ik had 3 wassen te doen en het bed afgehaald.
Wij lekker gegeten op het balkon , het was 31 graden en volle zon.
Daarna kwam Jannick zeggen dat ze op weg gingen. Dus wij ook gevolgd.
Bij Stein an der Enns stond beneden al een Taxibus en we dachten huuuuuuuu. Het is een 18 km en meestal kan je tot vrij dicht bij de Kleinsölk met de auto komen. Nu dus niet wij kwamen tot even voorbij Reith de boerderij van Hannes waar we gewoond hebben net voor de Sölkermarmor en konden daar parkeren en vrijwel gelijk ook een Taxibus. Dat is super geregeld dat ze de mensen oppikken en brengen en terug brengen. Maar dit hadden we nog niet gezien zo veel autos en kilometers lang langs de weg geparkeerd. Dat kwam dat het een bijzondere Kirtag was, de 200. en met de ORF Frühschoppen radio Steiermark. De mensen waren eigenlijk allemaal in Tracht en omdat we zo laat gegaan waren wij in ons kloffie. Ingrid zei ik voel me niet op mijn gemak nu zonder Tracht. We waren een stuk doorgelopen en in de tent van de Modellflugclub Stein an der Enns lekkere gegrilde burger gaan eten de zogenaamde Flieg-Burger . Ik heb ook zelfgemaakte Torte meegenomen. Terwijl we zaten te eten kwam er een buitje maar vrij snel na het begin weer stralend mooi en zonnig weer en zeer zwoel doordat het had geregend. Theresa was met vriendjes bij de waterbak aan het spelen met een klein werphengeltje visten ze vissen eruit. Jan en ik waren al aan onze ronde begonnen en gingen dan ook terug naar de Taxibusstop. Hadden vrijwel gelijk eentje en kwamen goed bij onze auto aan. Thuisgekomen eerst aan de koffie en met een stukje taart erbij. De rest van de familie kwam en vertelde dat ze een ongeluk gehad hadden met de Taxibus. Die man reed stug door en dan riep iemand van achteren stop want als je bij je auto bent dan roep je dat. Ipv dat hij rustig aan hield maakte hij een Volbremsung. Niemand in een gordel kinderen op schoot en allen perplex van schrik. Jannick zei en niemand heeft wat gezegd zo groot was de schok. Maar goed allemaal heel.

Afgelopen donderdag toen we in de Almen waren bij de paarden hadden we noodweer maar waren goed voorbereid en hadden een Notfallplan , een Nederlander had de Bergrettung gebeld en vanuit Gröbming zijn 20 man op pad gegaan om hem ergens boven de Breitlahnalm te gaan halen , hij was doorweekt en trilde over heel zijn lijf en licht onderkoelt. Het waren wel heavy buien en uiteraard gevaarlijk maar hij was duidelijk niet goed voorbereid op pad gegaan anders heb je goede kleding en reserve kleding bij je . (we denken ook dat de angst bij hem de overhand gekregen had en dat is geen goede raadgever) De zon kwam elke keer terug en dan ook zeer snel warm , ik geef toe wij waren ook doorweekt ondanks regenjas en wij waren ook allemaal in korte broek. Dat was ja ook koud tijdens de buien maar we waren ook wel weer snel droog. Zeker als je alleen de bergen in gaat moet je een goed gevulde rugzak meenemen, regenkleding , eten, genoeg te drinken, extra sokken en een extra t shirt. Een eerstehulpsetje een aludeken .Als je nat bent heb je het snel erg koud en als je sokken nat zijn loop je snel je voeten stuk. Een aludeken neemt geen plaats in maar kan je wel warm houden. Je informeren over het te verwachten weer is geen luxe. In Ramsau zijn ze op de Klettersteig door de bliksem getroffen. Je voelt het aankomen vaak gaan de kabels zingen dan weet je dat je los moet van de Klettersteig. Rekening houden dat een bliksem inslag 15 km verder dan de bui kan inslaan. De buien waren voorspeld. Wij hadden een telefoon constant op de weerapp staan die zeer nauwkeurig is en precies aangeeft voor waar je bent, we konden dus elke verandering zien en hadden dan ook tijd om iets te doen. Al het risico kan je niet uitsluiten maar dat is altijd en overal zo.

De laatste was zit in de droger dus straks ligt alles weer in de kast. Omdat ik de badkamer van boven naar beneden gepoetst had ik ook de grote badmat en het douchegordijn gewassen.
De kop van de maand is er weer vanaf.