Balkon arbeid en de film Früher

Samstag 22.März
Al vroeg kwam Theresa want papa en mama gingen oa naar Ikea in Salzburg.
Nou heeft ze verschrikkelijk last van het feit dat ze alle vier haar hoektanden krijgt. In demorgen viel het nog mee maar in de middag was ze hopeloos. Ze had ook van die typische tandendiarree.
Het was nog steeds heel mooi weer en we waren even naar Gröbming naar de bouwmarkt gegaan, een stukje hout gekocht voor het balkon en een stukje doorzichtig stevig plastic voor tussen het kattennet en mijn wijnbladeren decoratie.
De wijnbladeren deco was gisteren aangekomen.
De bedoeling is dat aan de linkerkant van het balkon tegen het kattennet eerst het stuk plastic en dan daar tegen aan de wijnbladeren komen. Dan hoop ik dat we niet zo erg last meer hebben van de wind die meestal van die kant komt.

Toen Theresa haar middagslaapje deed heeft oma de dingen op het balkon gedaan en ik ben dik tevreden. Het stormde later op de dag en alles bleef zitten en het lijkt erop dat de wind nu niet meer vol op het balkon komt. Het stuk hout heeft Jan op maat gemaakt in die hoek boven het gestapelde hout en we nu een afzettafel hebben. Mijn kleine plantjes doen het allemaal goed maar ik heb ze nog niet allemaal in de balken zitten. Heb wel de aarde nu ervoor.
Nadat eind van de middag Theresa weer opgehaald was zijn wij naar de bios gegaan. De film Früher. Een documontaire over Lungau (Zederhaus, Tamsweg en nog wat plaatsen) , in het begin erg moeilijk wat dialect betreft maar we kwamen er toch in . De film gaat over hoe de landbouw vroeger was en hoe het nu gaat. Zeer interessant en onderhoudend.

„Bäuerinnen und Bauern der älteren Generation
erzählen ihre Kindheits- und Jugenderinnerungen an die Arbeit, über gesellschaftliche Zustände, Kost und Brauchtum“, fasst es Naynar zusammen und fährt fort: „Der Wandel, den diese Generation miterlebt hat, war gewaltig – die ausschließlich manuelle Arbeit wurde durch die Mechanisierung ersetzt, die Selbstversorgung der Höfe löste sich auf, altes Handwerk verschwand und lange bestehende gesellschaftliche Strukturen zerbrachen.“