Rondtour Linz

Duitsland, Freyung

9 augustus
De heetste dag van het jaar tot nu toe. Kirsten is haar fototoestel met alle fotos van vandaag verloren wel jammer want het is best bijzonder om over de donau te varen. We hebben ook op de boot gegeten dat viel erg tegen en was ook nog eens heel erg duur.
In Engelhartszell hadden we maar een half uurtje om de Stiftkirche te bezichtigen. Ik vond een aardige boer waar ik 3 flessen Oostenrijkse wijn van kocht. Een Retzer Welsriesling, Retzer Zweigelt en een Gruner Veltliner. We kregen heerlijk koel bronwater van hem aangeboden en toen we terug kwamen riep hij ons en kregen we appels uit zijn boomgaard, spierwitte appels en heerlijk zacht zoet. Andere mensen op de boot waren zeer verbaasd en vroegen zich af hoe we dat voor elkaar gekregen hadden.

10 augustus
Een supermarkt in het dorp gevonden en daar een aardige Surinaamse dame ontmoet. Ze woont hier al 15 jaar en vint het leuk om weer eens Nederlands te spreken.
Lekker gezwommen in het zwembad, doen we bijna elke dag in het appartementen complex.
Jannick heeft een vriendje in het zwembad een Nederlands jongetje van 13 maanden.

11 augustus
Randay, malcolm en Kirsten hebben ook al vrienden gemaakt en gaan vandaag zwemmen in het Freibad van Freyung.
Ik ga samen met Jannick naar Linz.
Eerst met de bus naar Passau dan naar Obernzell en vandaar met de boot naar Linz. We passeerden 3x sluizen van 7 ½ , 15 en 9 meter. We gingen met een stad busrondleiding en dan naar de Postlingberg waar we een uitzicht over heel Linz hadden. Daar was ook de sprookjesgrot en dat vond Jannick pas echt heel erg leuk.
Terug reden we langs de Donau en door het Muhlviertel een heel mooie streek.
We reden langs de Oostenrijkse Tjechische grens en langs St Ulrichsberg en de Dreisessel. In Schlagl stopten we bij een Klooster met een bierbrouwerij(het Schlaglbier) Er was ook een kaarsenmakerij. De temperatuur was gelukkig gezakt naar 25 graden. Het was de afgelopen dagen tot 37 graden. Het is een hittegolf maar nu beter uit te houden.