President Wahl Österreich

Sonntag 24.April
Brrrrrrrrr koudddddddddddddd , hele nacht gehoosd en flinke wind. Nu elke keer sneeuwbuien, donker en somber met als hoogste temperatuur 4 graden.
We werden om 6.15 gewekt door de Musikverein Trachtenkapelle Gröbming die op dat moment aan het spelen waren aan de voorkant bij Mayer aan het sportveld. Dus ik zeg tegen Jan nog even warm worden duurt wel even voor ze bij ons zijn. Maar ik hoor gelijk muziek vlakbij dus toch weer kijken . Hadden ze zich gesplitst en stond het andere deel aan de achterzijde aan onze kant te spelen. Dus badjas aan sokjes aan en ze liepen naar de achterburen om daar te gaan spelen dan naast ons en dan waren wij aan de beurt. Ingrid en Jannick sliepen overal door heen. Dus ik naar beneden dan komt er een dame geeft een hand maakt een plaatje en ik geef haar geld voor de vereniging.
En op naar de volgende. Het is een 1 mei gebruik maar op die dag kunnen ze niet iedereen doen dus doen ze het in verschillende weekenden.
Daarna zijn we maar op gebleven en eerst koffie gedronken en dan een uitgebreid ontbijt. Theresa kwam, op de achtergrond K3 en zij spelen en van alles en nog wat maar vooral bij Opa zitten. Jannick kwam ook koffie drinken en dan belde ook Diane mij. Dat maakt mijn hele dag goed om elkaar even te spreken. Ik dacht dat ze gezellig een weekendje naar Berlijn was geweest maar helaas door omstandigheden moest ze op de heen weg al afbreken. Jammer.
Wat hapjes gemaakt voor het middageten, Theresa liet het zich ook smaken, jannick was met Ingrid mee want die was gaan stemmen. Het is een spannende strijd en er gaan er 6 in rennen vandaag. Onafhankelijk Irmgard Griss, Ze was rechter .Van mij had Richard Lugner ook wel kans mogen maken. Hij is de enige kandidaat die nog nooit belastinggeld heeft aangenomen, een top zakenman die volgens mij de staat wel goed had gedaan wat betreft geld maken. Helaas ligt ook de FPÖ kandidaat Norbert Hofer erg goed. Ik ben zelfs bang dat hij gaat winnen. Hij is een goed uitziende charmante man (denk hierbij aan Haider) een vlotte babbel en in deze tijden komen ze met angstmakerij goed aan. De kandidaat van de SPÖ , Rudolf Hundstorfer heeft een goede staat van dienst veel voor de Steiermark inclusief Gröbming gedaan. Maar op de een of andere manier komt hij niet echt bij het grote publiek aan. Kohl van de ÖVP zegt me helemaal niets en van der Bellen voor de Grüne , wordt bestempeld als groene dictator.
Over Heinz Fischer die de afgelopen 2 ambtstermijnen president was is mijn ogen een zeer goede president, ik wist eigenlijk tot voor kort niet dat hij een SPÖ kandidaat is. Ik vind het een vriendelijke man die overal goed aankomt en zeker weet waar hij mee bezig was. Over een paar uurtjes gaan we het horen.
In het Bundesland Wien wonen de meeste mensen van Österreich toch hebben ze niet de meeste stemgerechtigden. Dat is Nieder Österreich. Dat komt door het grote buitenlander aandeel die in Wien wonen. Het is sinds 1951 de 2. keer dat er zo veel kandidaten zijn.

Omdat de kandidaat niet de 50% gehaald heeft komt er nog een Wahl tussen de 2 kandidaten met de meeste stemmen. Grote winnaar vandaag is met een 35% de FPÖ en dan die Grüne met een 21% . De grote partijen zijn afgemaakt , de SPÖ en de ÖVP die eigenlijk altijd de politiek hebben bepaald. Ze komen beide met rondom 11 % niet ver. Helaas de enige vrouw maar 19% dus net niet gehaald.

We moeten af en toe echt zoeken waar Fiep is gebleven, overal achter en onder en hij laat niets van zich horen. Tot ik ineens op de kapstok in een mandje iets zie bewegen.