Sturmfest

vanmorgen vroeg wakker en maar opgestaan, Theresa sliep nog tot 8.15 en Jan heb ik er om half 9 uitgehaald.
Jannick kwam om 8 uur koffie drinken met Sabrina dus we hadden later ontbijt. maar dat was dan ook de moeite met gebakken broodjes, eieren met spek en zelfgemaakte tomatenketchup , sinasappelsap en koffie maakten het af. De zon komt al volop door maar het duurt even voor het warm is nu de herfst is ingetreden. Ook is het dan allemaal vochtig buiten. Jannick heeft gevraagd of hij samen met Ingrid kan gaan eten tussen de middag nog voor hun trouwdag . prima dan komt Sabrina straks ook bij mij. Dominik was er om half 10 dus dan gaan we maar even bij het Sturmfest kijken op de Haupltplatz. Volgens Dominik is er ook een Hupfburg. Sabrina kan in de kinderwagen mee. Zo komen we de dag wel weer door.

Aan Bianca sorry sorry sorry maar alsnog gefeliciteerd met je verjaardag , we waren je niet vergeten maar wel later vergeten te bellen. Ik trek vanavond mijn boetekleed aan en drink dan een biertje alsnog op je verjaardag.

Sabrina werd wakker en haar eten gegeven dan mee naar boven en ze wees op de tv en op de dvds dus TikTak aangezet. Theresa en Dominik waren buiten aan het spelen na het middageten. Toen Ingrid en Jannick terug kwamen wilden wij naar het Sturmfest en Ingrid en Sabrina gingen ook mee. Er was inderdaad een Hupfburg dus Dominik en Theresa spelen, Ingrid en ik een Sturm die uit het Burgenland kwam en zeer goed was zo wel van smaak als sterkte. Jan mag geen alcohol dus die had pech maar hij mocht wel proeven van mij. Dan voor de kinderen een ijsje gekocht en weer op de terugweg. Dominik en Theresa weer buiten spelen ,Jan en ik uitgeteld op de bank. Nu wachten op Trixi die Dominik dan komt halen en dan komt bij ons de rust.

Haje bedoel je dinsdag?? We zijn thuis zeg maar hoe laat je voorbij komt .

Sturm
Mollig und süß sorgt der Sturm in den Farben weiß, rot und schilcherrot für Begeisterung in den kälter werdenden Herbsttagen. Ein paar frisch gebratene Kastanien dazu und der Tag kann gut ausklingen. Der neue Wein besser unter „Sturm“ bekannt, ist gepresster Traubenmost, dessen Gärung gerade angefangen hat. Auf der einen Seite noch süß wie eine Traubensaft, auf der anderen Seite ist der Alkohol bereits spürbar.

Gut gekühlt trinkt sich der Sturm am Besten und es ist Eile angesagt, der Sturm hält sich nur wenige Tage. Von Tag zu Tag ändert er den Geschmack, während er zu Beginn noch sehr süß ist, nimmt der Zuckergehalt mit der Zeit immer mehr ab und der Sturm wird immer stürmischer. Ein besonderes Highlight in der Steiermark ist der dunkelrosa farbene Schilchersturm, der aus der Blauen Wildbacher Traube gewonnen wird, aus dem traditionell der bekannte Schilcher hergestellt wird.

Je nach Beginn der Weinlese gibt es den Sturm von Anfang September bis Ende Oktober. Geerntete Trauben kühl lagern und später pressen – damit kann Sturm auch bis in den Dezember hinein angeboten werden. Das österreichische Weingesetz erlaubt es.

Sturm. Lekker!!! Lang geleden dat ik dat gehad heb.