Allerheiligen

Oostenrijk, Donnersbachwald

Heerlijk geslapen en ik was al wakker toen Jannick kwam dus een uitgebreid ontbijtje gemaakt,koffie, sapje, gebakken broodjes en gebakken eitjes met spek , tafel gedekt en gezellig met zijn drietjes ontbijten . Dat is lang geleden in deze samenstelling.
Jannick bleef hangen tot het middageten. Ik tussendoor douchen en aankleden. Het leek op een zeer rustige zondag. In de morgen leek het erop dat het mooi weer werd dus ik dacht nu of nooit als we op visite willen bij Danuta en Pim. Maar ja ik was de telefoonnummers kwijt en aangezien ik na de reperatie ook mijn adressen app van mijn pc weg is ben ik heel veel kwijt. Jannick het goede idee om in de Herold te kijken en ze heeft dus ook een Festnet aansluiting . Ik dacht alleen mobiel. Afgesproken voor 2 uur. Dus op weg en er is best veel storm schade tel dat bij de vele nog niet herstelde schade van het noodweer en de natuurramp dan springen de tranen in je ogen. Dit ondanks het vele werk dat al verzet is. Voor ons ook een sprong terug in de tijd toen 6 jaar geleden de ramp in de Sölk was. Toen zeiden ze een jaar 100 fenomeen, nu blijkt het bijna elk jaar in een groot gebied aan en samen grenzend .Neem het Ennstal met de uitlopers over de bergen naar het Murtal dan heb je een eeneen grenzend gebied , Oberwölz, Niederwölz, de Sölktaler zowel Gross als Kleinsölk, Donnersbach en Donnersbachwald en het Ennstal volgend naar Sank Lorenzen . Tot nu toe in dit grote gebied elk jaar ergens. Het herstel vordert de natuur heeft veel meer tijd nodig , de schrik, het verdriet , de angst blijven voor veel mensen.
De verwoesting is bij Danuta en Pim enorm en hebben nog een lange weg te gaan ondanks de vele hulp van brandweer het leger en de buren. Hun paradijs verstoord maar hun huis op alle fronten gespaard. Ze zullen er zeker weer een paradijs van proberen te maken maar ook dat heeft weer tijd nodig. We waren heel even heel dicht bij de sneeuw, je voelde en rook de sneeuw. Vanmorgen was het bij hen ook nog wit nu net boven hen.
Had Danuta voor ons krentenbollen gebakken heerlijk en ook nog mee naar huis en toen ik er bij Ingrid en Jannick ging brengen riep Jannick al bij het zien van de zak oh lekker kren tenbollen. Ingrid was met de kinders ook weer thuis gekomen en wij kregen weer een appelgebak van Oma Kathi of wel de moeder van Ingrid. Ik vries het dan in stukken in want anders moet je het weg eten. Dan kan ik er een stukje uithalen wanneer we het willen. Wel raar morgen weer gewoon donderdag.
Zoon Randy met kleinzoon Björn op stap of wel vader en zoon uitje.

Leuk dat Randy en Björn, er nu bij jullie is, hoop dat jullie samen een super tijd hebben gehad