Begrafenis

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Dinsdag 12 mei
Gisteravond ging het heel erg te keer, zwaar onweer.
Het stortregende vanmorgen maar wel warm, we hoopten dat het op zou klaren want een begrafenis in de stromende regen is echt troosteloos. Gelukkig klaarde het op en de zon kwam zelfs door wat het gelijk weer warm maakte. De stoet zou om 12 uur vanaf Lodenwalker vertrekken en wij zijn naar het Stiererkruispunt gereden vanwaar we bij de stoet auto, aansloten. Er kwam geen eind aan de rij auto,s. Voor het dorp stopte de stoet en moest iedereen zijn auto zien kwijt te raken. Dan iedereen achter de baar met kist. Vandaar door het dorp naar de kerk. Daar stond ook het muziekcorps en nog heel veel mensen die ook bij de stoet aansloten. Het was echt een enorme rij mensen, uiteraard in het zwart en de meeste in zwarte tracht. Jan heeft geen zwarte tracht maar Jannick wel dus die heeft hij maar aangedaan. Ik had een zwarte rok met jasje Ik had een boeketje uit de tuin geplukt wat hier gebruikelijk is. Toch waren er wel die in gewone tracht waren, had ik dus ook aan kunnen trekken maar het is toch niet algemeen gedragen. Zwart was toch het meest. De dienst was in de evangelische kerk, de mensen zijn hier grotendeels Luthers. Dat ben ik zelfs nog van oorsprong, zelfs ook Luthers gedoopt.
Het was een mooie kerkdienst,niet zwaar maar vooral menselijk. Er werd door het kerkkoor gezongen, heel mooi. Dan naar het kerkhof waar de mensen maar net allemaal opgingen. De kist was al in de groeve en alle bloemen lagen daar dan ook. Gelukkig was het bloemen erop doen en geen aarde want dat vind ik persoonlijk altijd een naar gevoel. Er was ook nog in Hotel Post een koffie/eet gebeuren maar daar zijn we niet heen gegaan. Ik vond het zeer indrukwekkend. We waren om 15 uur weer thuis.
Aan het eind van de middag Jannick was aan het trainen, en Jan was op tijd terug van zijn lopen, brak de zondvloed. Gigantische bui regen en hagel en onweer. De satelliet lag er gelijk weer uit. Gelukkig hebben we tegenwoordig geen last meer dat bij elke bui de elektriciteit uitvalt.

Jannick kreeg de felicitaties van de NskiV want hij heeft aan de eisen voldaan voor de selectie. Maar tegelijkertijd te horen dat ze hem toch niet opnemen in de selectie. Want ze vinden hem toch niet goed genoeg.Dat terwijl hij nu pas in het aankomende seizoen voor het eerst junior is. En ik denk zo dat hij met 18 jaar nog niet aan de top hoeft te zijn.