Steierkrapfen en Steierkas

Oostenrijk, Kleinsölk

Zaterdag 7 mei
Ik zat vanochtend om 7 uur al op het balkon in de zon en het was al 15 graden.
Later lekker koffie gedronken in de zon. Rondom 10 uur met Jan naar Liezen gereden , even snel een paar boodschapjes en dan de bank van Jannick ophalen.
We hadden geen idee of we die mee konden nemen in onze auto dus eerst gaan vragen in het magazijn hoe groot. Bleek het een groot plat pak te zijn , kon dus bovenop de auto. Dan weer terug gereden naar huis.
Onderweg op de boerenmarkt nog even Steirerkrapjes met Steirerkas gekocht.
Thuis gekomen kregen we samen het pak er wel af en we dachten als we het buiten uitpakken kunnen we de afzonderlijke delen boven brengen. Helaas was het helemaal uit een stuk en het lukte niet om het samen boven te brengen. Johanna en Elfriede hebben ons toen geholpen om het naar 3 hoog naar Jannicks appartement te brengen.
Dan bij de werkzaamheden van Elfriede gekeken, die was de groentetuin aan het aanleggen. Heb gelijk een lesje eetbare dingen zoeken gekregen. De bloemetjes van madeliefjes kan je in de sla eten, evenals de jonge blaadjes van de paardebloem, brandnetels voor de soep, en allerlei andere plantjes en kruiden ook voor de soep. Berkenblaadjes maken ze thee van om te ontgiften en van de zomer mag ik mee krijg ik les in paddestoelen zoeken. Ze heeft ook echt in de groentetuin een hoek met brandnetels staan om te eten. Je mag het niet in het weiland zoeken omdat daar gemest is.

Hoewel er geen zon meer op het balkon was , heb ik toch nog een poos buiten gezeten want het was nog altijd 20 graden in de schaduw op het balkon. Later kwam er wind en dat maakte het fris dus rondom 17.30 toch maar naar binnen verhuisd.