dag 11 Postojnska jama en Grad Predjama

Slovenië, Postojna

Dienstag 11 September
Weer een hete dag en we zijn naar Slovenie gereden naar Postojna naar de Postojnska jama of wel de Adelsbergergrotten. Daarna wilden we nog naar een kasteel 10 km verderop. Bij de parkeerplaats aangekomen kon je uit combinatiekaarten kiezen en we besloten om een gehele combikaart te nemen voor alle 4 de bezienswaardigheden. Per stuk zijn ze niet goedkoop en dit was ook een aardig bedrag 39 euro pp. Dan een parkeerkaartje voor 5 euro erbij. We gingen eerst de grotten doen en dan ga je eerst met een treintje 3 km dan stap je uit ga je naar je taalbord en dan ga je met een gids verder. We hadden voor Duits gekozen en die gids sprak zeer zuiver en duidelijk en had een hoge onderhoudingsgraad. We hebben al meer grotten bezocht maar deze behoort toch wel tot de toppers. Het was nog een aardige wandeling en we liepen 120 meter onder de grond. Maar alles was goed begaanbaar en ruim. Het was zeer indrukwekkend en dan ging je weer met het treintje terug. De hele excursie was 1 ½ uur. Maar zeer de moeite waard. Er leven meer dan 100 diersoorten in de grotten. Dan was er naast de grotten nog een kleine grot het Vivarium waar je dieren die ondergronds leven kon bekijken. Je kreeg een zaklamp mee en dan waren er allemaal aquariums en dan moest je er in schijnen en de dieren proberen te ontdekken. We hebben ze wel allemaal gevonden. In de andere grot hadden we al in een heel groot aquarium met de Proteus Anguinus (olms) die wel 35 cm groot kunnen worden en uiteraard ook blind zijn. Ze kunnen 100 jaar worden en een jaar zonder eten. Deze krijgen 2x eten per jaar en worden na een jaar vrijgelaten. Dan kon je buiten nog een vlinderverzameling bekijken. Dan snel een broodje gegeten en op naar de burcht of wel Grad Predjama. Een uniek gezicht al van verre want die is in de rotsen gebouwd. De rit van de grotten naar de burcht is 9 km en gaat over een mooie weg door bossen en bergen en allemaal kleine dorpjes met hun eigen bezienswaardigheden die wij niet eens zijn gaan bekijken. De burcht is voor ons met geen enkele te vergelijken want ook binnen wordt je meermaals geconfronteerd met dat het in de rots is.
Je hebt een schitterend uitzicht over het gebied. Dan wilden we de rondleiding door de grotten onder het kasteel en we hadden heel dom even niet opgelet en we moesten dus 1 ½ uur wachten op de laatste rondleiding van 17 uur. Om nou gaat te zitten worden in de zon maar toen bedacht ik dat we waren vergeten bij de eerste grotten naar een molen te gaan kijken. Dus wij terug gereden en dan aangekomen tja opnieuw 5 euro voor de parkeerplaats dus naar de wachter gelopen en hem gezegd dat we al betaald hadden maar de molen waren vergeten te bezichtigen. Toen mochten we de auto gewoon neerzetten en dat even gaan doen.
Intussen spetterde het maar meer werd het niet. De donkere wolken gingen weer weg en de zon kwam terug.
Daarna weer terug naar de burcht en dan moesten we nog maar een halfuurtje wachten. Dan 240 treden over een pad naar beneden, we kregen een grote batterij omgehangen en een zaklamp daaraan. Want het gaat in het totale donker de route. Vroeger werden daar de paarden gestald en daar stonden ze veilig voor de vijand en bv sneeuw in de winter. Het was best bijzonder en dan kwamen we in de vleermuizenzaal en de gids zij jullie treffen het wel want er zijn nu 2 soorten vleermuizen de kleine soort is er altijd maar de grote was er al meer dan 2 maanden niet meer gezien. Nu waren ze er en we hebben zowel de kleine als de grote kunnen bekijken en zien vliegen. Er lag overal vleermuizenpoep. De grotten gaan daarom ook van november tot eind maart dicht zodat de vleermuizen hun rust hebben. Er zijn 4 verschillende plateaus en de bovenste is dan het oudste en wij liepen over het 2e plateau. We kwamen op een punt waar het zich splitst en vanaf daan kan je met een speciale gids en goede uitrusting nog dieper de holen in en dat duurt 5 uur. Het was grappig want er vielen allemaal druppels naar beneden en de gids vertelde dat het dan gaat regenen. Door de lage druk weten de mossen en micro organismen dat het gaat regenen en die knijpen zichzelf uit om plaats te maken voor nieuw water om op te nemen. We moesten met allemaal trappen naar boven en kwamen hoog boven het kasteel uit. Dan weer trapjes naar beneden tot waar je gestart was. Allemaal heel leuk om te doen. Maar we waren wel gaar en vlak bij de camping een pizza gehaald. Dat is een enorme pizza de doos paste maar net op de achterbank en je kan per punt aangeven wat je wil. Wij hadden half Formaggi en half tonno. Maar konden het bij lange na niet op dus we weten al wat de lunch morgen is.
Een kostelijke dag gehad.