Eisenbahnmuseum Ljubljana

Slovenië, Ljubljana

Toch weer regen en dat slaapt heel lekker maar is overdag dat niet. We hadden nog het spoorwegmuseum in Ljubljana op ons lijstje staan en zijn daa na het ontbijt heen gereden. Het klaarde daar wel wat op en het regende af en toe. We vonden met de navi het museum moeiteloos en konden er zelfs parkeren. We wisten al van de tv programma´s die Jan altijd kijkt dat het in een hele oude verwaarloosde panden zit. Jammer dat ze er geen geld voor hebben want het zou prachtig zijn als het allemaal opgeknapt zou worden , verder hebben ze nog heel wat treinenschroot staan die ook de moeite waard zijn van het opknappen. Maar een land zonder geld en met maar 2 miljoen inwoners en nog heel veel dingen die gedaan moeten worden een lastige zaak.
Theresa is echt geinteresseert en vraagt ook steeds wat is dat wat doe je daar me. Het leukste vond ik de Tomos scooter voor op de rails. Het was lastig fotos maken door de lichtinval maar toch wel wat te zien.
De treinen staan in zo´n gebouw waar ze zo uit kunnen rijden en met een draaischijf op de goede rails komen.
Nadat we daar klaar waren en het geen weer was om gezellig terrasjes in het centrum te gaan doen zijn we naar de City overdekte winkelcentrum gegaan want we hadden echt trek. Er is daar een deel waar je allemaal restaurantjes en dingen hebt zitten en we besloten naar het Balkanrestaurant te gaan. Een beetje verscholen en met een trapje naar boven kijk je uit over het winkelcentrum. We kregen goed te eten en vooral heel veel. We hadden voor Theresa niets besteld die kon wel meeeten. Omdat alles in het Sloveens was en de enige talen op de kaart andere balkantalen waren kwam de ober ons uit leggen. We namen beide een menu met verschillende soorten vlees. Je kon soep eten en keus uit 2 verschillende een heldere en een gebonden. Voor Theresa soep opgeschept en ze vond het erg lekker volgens mij was het een soort van worteltjes soep met gries. Er was een saladebar waar ik me te goed deed, voor Jan te gezond. Soep wilden wij geen van beide want ik eet dan niets meer. Kwamen er grote borde vol met vlees, een soort bonen in een soort tomatensaus zo lekker, uien en salade , een schaal met vers gebakken aardappelschijfjes van dus echt verse aardappels, en vers gebakken grote broodjes. De een die ik daar van over had in de tas gedaan voor later. We hadden zonder te proeven stukjes worst aan Theresa gegeven die we even lter maar weer verwijderd hebben want de worst was behoorlijk pittig dus kreeg ze de cevapcici , de plesvice schijven (dit schrijf ik niet goed maar geen idee hoe) Ik denk hierbij aan jouw Diane!!!! Wij hadden een heerlijke Radler van Union erbij grapefruitsmaak. We kregen ook nog een toetje erna een halve appel gesmoord in het midden gevuls met fijngehakte noten en een toefje room. Theresa kon naar hartelust kleuren aan tafel dus we hadden het allemaal naar ons zin. Voor 22 Euro klaar .Het rondje winkelcentrum gedaan en terug naar de auto en ondertussen was het gaan hozen maar dat merk je binnen niet. We waren ineens in Catez tja dat heb je als je luikjes zijn dicht gevallen.In de tent Theresa met een dvd in haar hok ik in ons hok met een boek en Opa en tafel met.......... geen idee maar bezig.