Geführte Stollenwanderung

Oostenrijk, Pruggererberg

Freitag 9.Juni
Jan moest gaan werken en ik ben naar de huisarts gwandeld dan naar de apotheek waar ik vandaag nog een keer moet zijn want ze hadden het niet. Dan naar de Polizei gelopen maar kwam tot de ontdekking dat ik mijn oren vergeten was en die wilde ik toch wel bij me hebben. Dus toch nog terug gaan lopen naar huis en daar heeft Jan mij dan opgehaald . We gingen naar Pruggern , het E-Werk heeft vandaag Tag der offenen Tür. Wij wilden graag de geführte Stollenwanderung in Pruggern doen.
Op tijd weg gegaan en we waren bij de eersten die daar aankwamen. Werden verwelkomt en kregen een drankje wat voor mij bij water bleef. Jan wilde wel een Radler. We hebben eerst het Krafthaus gezien en erg interessant en daar kregen we de historie van het Kraftwerk te horen en zien . Er waren door de tijd best aardige rampen en vooral de laatste paar jaren . Maar daar hadden wij al op andere manieren mee kennis gemaakt en zelfs aan de lijve ondervonden. Toen iedereen er was zijn we naar boven gelopen. Dat was een steile klim en kostte me erg veel moeite maar de Stollen eingang gehaald. Ondanks dat het maar 400 HM waren. Daar fleecejack aan gedaan want in de Stollen is het fris. Helmen hadden we gekregen bij het Krafthaus. Dan de donkere Stollen in en sommige stukken waren heel smal en ook nog water op de bodem. Mijn houvast was toch de enorme buis waar we langs liepen. De fotos in de Stollen heb ik gemaakt waar een lamp was want het was echt aardedonker. Na een stuk vrij vlak moesten we in het donker omhoog lopen wat weer best veel energie voor mij betekende. Maar aan het einde was er licht en waren we bij de stuwdam. Nog een trap omhoog en dan bij het water. Het was een mooie en leuke ervaring dan dezelfde weg weer terug wat wel een stuk minder energie kostte maar in het donker nog niet meeviel. Bij het Krafthaus aangekomen waren er hapjes en drankjes. Voor mij nog steeds water en de broodjes liet ik me smaken. Dan weer op huis aan. Ze hadden gezegd dat we 2 uur nodig hadden maar heben het in 1 ½ uur gedaan. Er ging een groep door naar De Sölk maar daar waren we al een keer toen het geopend werd. Afgezien Jan moet straks weer werken.
Maar lekker het laatste stuk Fladenbrot gegeten met kaas en augurken. Maar eerst weer de korte broek angedaan en onze kleding in de wasmachine want in die stollen is het nat en niet schoon en allemaal smal en soms ook laag. Dus ja dat kon je zien. Opdrogen doe je zo in de zon maar helaas niet schoon.
Geen spijt dat we ons hiervoor aangemeld hadden.