Wörschachklamm

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Vrijdag
Snikheet vandaag, Met Jan samen het vuil weggebracht en dan even langs de Fursterhof. Ik heb vorige week krapfen besteld en normaal haal ik ze op de bauernmarkt af. Maar die begint pas om 14 uur en wij moeten dan in Worsach zijn voor onze geologische wandeling in de Worsachklam. Ze moesten de krapfen nog bakken en afgesproken dat ik ze in de avond kom halen. Nog even langs het huis van Haje en Caro maar nog niemand te zien.
Jannick kwam campingspullen ophalen met Bettina. Ze gaan het weekend met het jeugd rode kruis weg. Hij heeft alles klaar gezet en wij komen toch langs Bettina,s huis , konden we het daar gelijk brengen. Alleen oma was thuis en die is altijd blij als er iemand voorbij komt.
Nu zeker want Bettina,s ouders zijn al een weekje op vakantie.
We waren mooi op tijd en hebben eerst wat rondgekeken in Worsach tot de gids kwam.
Ze heet Elfie en ze is een begeesterend verteller en weet veel van de geologie en de planten.
Ik heb altijd gedacht dat de Schladminger Tauern en de Dachstein tot dezelfde bergen behoren. Maar de Tauern is veel ouder en bestaat uit hele andere gesteente. De Dachstein is van oorsprong tropisch gebied geweest grensde aan Equador als ik het goed begrepen heb.
De Dachstein is ontstaan doordat Afrika en Azie tegen elkaar botsten daardoor werd dit gebied omhoog gestuwd. We hebben van de week op de Dachstein een bepaald gesteente gezien en ik had vandaag een stukje gevonden, ze zei dat is een interessant verhaal want het is geen Dachstein steen. Ik was verbaasd want we hebben echt hele platen er van gezien. Wat is het geval voordat het bergen waren liepen er rivieren van zuid naar noord overheen die dit gesteente hebben aangevoerd uit het zuiden. Toen de Dachstein ontstond werd dit gesteente ook mee omhoog gestuwd en ligt nu op de top. ER zijn ijstijden hier geweest , alleen de top van de Dachstein heeft boven het sneeuw en ijs uitgestoken. Het gebied met sneeuw en ijs was van even voorbij Munchen tot ver in Italie. De zoutvlakten bij Hallein, bad Aussee enz. stammen ook nog uit de tijd dat het hier tropisch en zee was. Ze heeft veel verteld over het ontstaan van de verschillende steensoorten. De Worsachklam was geweldig mooi. Wij vinden het vele malen mooier dan de Silverkarklam in Ramsau. Er was heel vroeger al een doorgang met bruggen door de klam, je kan nog boomstammen zien die in uitgehouwen gaten in de klam liggen waar dan de brug vroeger overheen liep, er kon zelfs een paard over.
Er zijn daar ook zwavelbronnen en bij een hebben we ook gedronken. Je neus dichthouden en dan een slok nemen. Maar erna proefde ik toch nog een ei. Het is heilzaam o.a. tegen reuma en jicht. Maar het stinkt naar rotte eieren.
Een volksgezegde is hier weet je hoelang de eeuwigheid duurt? Als je een vogel 1x per week in de Grimming laat pikken, als de Grimming weg is , is de eeuwigheid voorbij. De Grimming is hier een flinke berg. En waarom worden de mensen hier zo oud? Omdat ze zo grimming zijn.
Ik heb geleerd wat Johanneskruid is en we hebben Valeriaan gevonden. Ook majoraan en salbei en heel veel heilzame planten.De salbei was heel erg leuk als je met een grassprietje in de bloem prikte kwam er een soort tongetje te voorschijn, dat gebeurd ook bij een insekt die erin kruipt. Het was zo informatief en leerzaam. We waren tegen 17 uur klaar en het weer sloeg toen net om. We zijn niet meer naar de Wolkenstein gegaan, dat is een kasteelruine. We zijn binnendoor gereden en toen we in Pruggern aankwamen besloten we daar in de Pruggernerhof te gaan eten. Het onweer en de regen barstte los.

Jahrmillionen lang hat der Wörschachbach seinen Weg ins Tal durch das Felsgestein gegraben. Dadurch entstand die enge Schlucht der Wörschach-Klamm. Hoch oben über dem Klammsteg kann man noch immer alte, vom Wasser ausgeschwemmte Felshöhlen erkennen.
Um das Jahr 1880 fuhr man noch mit Pferdegespannen durch die Wörschach-Klamm. Später diente die Anlage zur Zulieferung von Holz und Holzkohle mit Ziehschlitten. Der Sägewerksbesitzer Gabriel Schally durchkletterte im Jahre 1901 die Klamm und errichtete einen Steg bis zur sogenannten "Kuchl". Am 11. Oktober 1902 wurde der Steg vollendet.
Von den Parkplätzen erreichen Sie in ca. zehn Minuten den Eingang zur Klamm, die mit ihren Wasserfällen zu einer der schönsten Österreichs zählt. Neu errichtete Schautafeln entlang der Klammschlucht weisen die Besucher auf die Besonderheiten dieses Naturdenkmales hin. Der leichte Wanderweg über gesicherte Steige und Stiegen führt dann weiter zum Spechtensee oder zurück zur Burgruine Wolkenstein. Die Wörschach-Klamm ist eines der faszinierendsten Ausflugsziele der Bergregion Grimming.
Die Klamm ist von Mai bis Oktober geöffnet.

We zijn daarna naar de Fursterhof gereden om onze krapfen op te halen. Ze moest ze even uit de verstopplaats halen want ze zei als ik het laat liggen zijn ze weg. Ik zei haar dat ik wel leren om ze te maken en een van de dochters zei dat heeft ze ons nog niet eens geleerd. Dat was lachen. We liepen buiten en het raam ging open en het was Marrissa en ze riep naar ons doe Jannick de allerliefste groeten van mij. Dat was lachen want haar opa en nog wat anderen waren ook buiten. Vroeger dachten ze wel eens dat het wat kon worden Jannick en Marissa maar al keek Jannick dan was Dominique gelijk van blijf van mijn zusje af. En Marissa was vroeger een heel timide meisje. Het is een heel erg leuk en spontaan meisje geworden.
Ondertussen was het in Ramsau alweer droog.
Ik zit ondertussen ook tv te luisteren en ik moest erg lachen. Ik heb niet begrepen in welke gemeente maar er is een gemeente waar de begraafplaats vol is, nu is er al lang een nieuwe begraafplaats maar niemand wil daar begraven worden. De reden? Het volksgeloof zegt dat wie als eerste daar begraven wordt , de hele familie uitsterft. Nu is de gemeente op zoek naar een dode zonder familie.