Stiererhof afgebrand

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Jannick heeft vanmorgen school en vanmiddag weet ik niet zou van het weer afhangen.
Het is nu heel erg bewolkt en somber.
Het is gisteren al begonnen met licht sneeuwen en nu sneeuwt het lekker door.
Jannick heeft gisteren met langlauftouren zijn ski gebroken. Morgen gaan ze weer touren. Hopelijk blijft dan zijn ski heel.
Jan was vanmorgen naar de garage en hij heeft een leenauto gekregen want er moest iets drogen en dat ging met dit weer niet. Hij was gisteren nog bij zijn vriend in Haus langs gegaan. We gaan voor de 21e nog een keer langs want dan gaat hij weer het ziekenhuis in.
Toen hij weg wilde gaan, kwam de vrouw en moest hij weer terug want hij moest mee eten.
Een zak appelen uit de tuin voor mij mee gekregen.
Toen we zondagavond thuis kwamen vonden we de hal en het trappenhuis vuil, we zeiden nog tegen elkaar, nou echt schoon is het niet. Dus toen we ons eigen appartement gingen stofzuigen hebben we gelijk de hal en zo meegenomen. Ook stond er nog een was mand met privé sauna was, die er ook al stond voor me weggingen. We zijn niet verantwoordelijk voor de privé was. Ik dacht nog had ze toch gelijk net de was van de appartementen kunnen doen.
Toch argwaan gekregen en in het appartement gaan kijken, was het nog net zo als dat de gasten het verlaten hadden. Niemand heeft iets tegen ons gezegd dat er niets aan gedaan is.
Want er was afgesproken dat Hansi dat zou doen. Maar die is vreselijk pissig op ons en heeft het waarschijnlijk uit nijd niet gedaan. Ik hoor ze nog zeggen ook al zijn er geen gasten het moet er altijd goed uitzien en klaar zijn. Ook de dakdekker kwam vandaag, ze hebben toch altijd geluk dat er iemand thuis is. Ondertussen de bedden afgehaald en de was gedaan.
De rest als we tijd hebben.

Vanavond hoorde we de sirene van de brandweer, er is hier vrijwillige brandweer en als de sirene gaat moeten ze naar de kazerne. Een kwartiertje duurde het voor de eerste wagens wegreden. Jan ging het vuil buiten zetten en kwam weer terug mat als je brand wil zien , het brand een eindje verder. We zagen de vlammen uit het hele gebouw slaan maar wisten niet precies bij wie. We dachten dat het bij de Untergrabnerhof was en gingen naar boven lopen bij de spar aangekomen zagen we dat het de Stiererhof was. Niet meer te redden, het complete hotel brandde tot op de grond , ook brandde er al bijgebouwen. Tot onze verbijstering zagen we dat ondanks verwoede pogingen van vele brandweerlieden uit de wijde omgeving ook het dak van hun woonhuis vlam vatte. We hebben nog gezien dat er een verdieping eronder ook al vlammen uit de ramen kwamen, we zijn weggegaan. Geen idee wat er nog staat morgen want zonet zag ik dat er nog allemaal blauwe lichten waren. Ik heb diep medelijden met deze mensen, nog 3 kinderen thuis. Het was 1 van de weinige grote oude boerderijen in orginele staat. Ze hadden ook veel dieren, paarden,schapen,kippen,eenden enz, hopelijk hebben ze het overleefd want zo snel heb ik nog nooit iets zien branden. Alle dieren zijn met dit slechte weer nog op stal. Die mensen zijn alles kwijt, hun hotel, de boerderij en hun woonhuis en alles daarin.
Er was geen verkeer mogelijk dus de mensen die de weg weten kwamen naar beneden en over de winterweg over het weiland naar de andere kant.