Skivakantie Polen

Polen, Szklarska Poręba

Kerst 1994
We gaan voor het eerst op skivakantie mama, Kirsten en Jannick. We doen dat in Polen in het plaatsje Szklarzka Poreba. We zitten in hotel Sudety die ook een kleine piste naast het hotel heeft.Het is er goed en erg heet in onze kamer , we zitten dan ook meestal in ons ondergoed. Ze stoken het flink op waardoor wij de ramen open zetten want regelen gaat niets. Ze proberen het iedereen naar de zin te maken. Het is er erg schoon maar je kan zien dat alles erg oud is. We krijgen elke dag schone handdoeken en dat is een ratjetoe. Het eten is erg goed en het bier is goedkoop. Elke dag rijdt de skibus ons naar het skigebed. Kirsten en Jannick gaan naar de skiklas en Kirsten skied ook zelf en in de avond naast het hotel. Met kesrt gaat het mis de skileraar let niet op en Jannick gaat achteruit op zijn skies de verkeerde kant van de piste af en achterstevoren. Ik zie het gebeuren en weet op mijn skies naar hem toe te komen en hem in zijn vaart op te vangen. Jannick had niets maar ik moest naar het ziekenhuis met alle spieren in mijn borstkas aan de linkerkant afgescheurd. In het ziekenhuis waren ze erg aardig maar het was er erg middeleeuws. Ik kreeg een mitella die vol zat met opgenaaide lapjes op de gaten. De rit naar het ziekenhuis was pas echt eng , ze reden als gekken op spekgladde wegen. We lieten onze vakantie er niet door verpesten en maakten uitstapjes naar Jelenia Gora, Wroclaw waar we ook naar een museum gingen. Naar de watervallen in Szklarska. Naar Karpacz waar het mondaine skigebeuren was. Daar zaten we in een restaurant met de grote partijbonzen, voor de mensen daar niet te betalen voor ons een snapje. We namen ook nog een enorme sorbet als toetje , het voelde bijna schandalig dat we zo veel aten. Ze denken dat wij miljonair zijn maar we gingen daar heen omdat wintersport anders voor ons niet te betalen was. De mensen in Polen zijn erg rijk of erg arm. Voor Kirsten was het ook een kennismaking met een andere wereld. We hebben veel van onze kleding achter gelaten bij arme mensen. Met kerst kregen we een 7 gangen diner maar alles bestond uit visgerechten wel erg lkker hoewel het hoofdgerecht de karper voor mij echt niet hoeft.