Burano en Torcello

Italië, Venetien

Donderdag 19 mei
Super mooi weer en we besloten toch maar om vandaag naar Venetie te gaan. Eigenlijk naar Veneto. Want we namen de waterbus van Punto Sabbioni naar Burano. Dat is vandaar sneller te bereiken dan vanaf Venetie. Burano is prachtig, de kleuren net een sprookjesdorp. Het is het kantdorp en Buranokant is erg duur wat ze je daar verkopen zal wel fabriekswerk zijn. We vinden het allebei tot nu toe het mooiste eiland. Helemaal rond gelopen. Een kerk bekeken ook van binnen. En dan een lange winkelstraat met allerlei kraampjes door weer terug naar de aanlegsteiger. Daar konden we gelijk op de boot naar Torcello springen ,wat aan de overkant van Burano ligt en 10 minuutjes met de boot. Torcello is heel oud 6e/ 7e jaar honderd. Weer heel anders , klein groen en er is nog maar een goed gebleven kanaal .In de bloeitijd woonde er 20.000 mensen later toen Venetie bloeide nog maar 60. Nou geloof ik nauwelijks nog mensen. Er staat een byzantijnse kathedraal , we hebben wel rondom gekeken maar zijn niet naar binnen gegaan want ze vragen overal apart geld voor, 5 euro naar binnen, 5 euro voor de toren , geld voor het museum. Dan weer terug met de boot naar Burano en vandaar een boot naar Fondamente Nove waar we gelijk in een restaurantje gegeten hebben, echt lekkere kaaspizza. Vandaar zijn we gaan dwalen in Cannaregio de noordelijkste wijk van Venetie.
Tot we op de Canal Grande uitkwamen na lang dwalen en via de Rialto brug weer richting San Marco. We hebben ook nog deels door Santa Croce gedwaald .
Maar we waren zo moe dat we toch maar bij de Rialto brug een waterbus naar San Marco hebben genomen. Tot besluit lekker ijs gegeten op een terras en met de boot terug. Helaas liet mijn batterij het afweten van mijn camera, tijd om hem te vervangen. Dus ik heb niet alles kunnen fotograferen wat ik wilde.