4.dag naar Koper

Slovenië, Koper

We waren gisteren net in bed toen het begon te regenen en in de verte wat onweer. daar slaap je lekker bij.
Vroeg wakker maar Theresa sliep nog die kwam rondom 7 uur. We zijn hier op de camping met zijn drietjes broodjes gaan halen. Omdat het nog steeds bewolkt was een mooie gelegenheid om naar Koper te gaan. Een 2 uurtjes rijden van hier. Een hele andere sfeer daar meer zo als in het Italie rondom Triest. Jan kan zich niets van al wat er nu is herinneren behalve dat het er niet was. Eenvoudig parkeren aan de haven, grote parkeerterreinen en was ook niet duur. Vandaar naar en door het centrum van Koper gelopen. Theresa wilde heel graag ijs eten en dat zijn we op een terrasje gaan doen. Ze kreeg echt maar 1 bolletje en die was reuze groot en ook nog van die snoepkorreltjes erop. Ze had geen probleem ermee om het weg te werken. En dat kostte maar 1,30 Euro. Een kaart hadden we al voor Mama en Papa en hier vonden we ook een postzegel ervoor. Een nieuw magneetje voor onze verzameling op de koelkast. Het was daar een strak blauwe lucht en zeer warm toen we aankwamen al 29 graden. In de haven was een strandbad en die was vrij toegankelijk. Theresa wilde ook dus ok. Maar ja die kiezels doen zo zeer aan je voeten en we hadden geen waterschoenen. De temperatuur van het zeewater was 25 graden dus niet heel koud. Maar Theresa vond het toch wel koud . Gewoon verwend met dat termale water. Dan nog spelen in de speeltuin die er ook was. Voor we terug gingen in de haven wat gegeten, Jan en ik een reuze pizzapunt , Theresa at van ons mee , alle 3 wat te drinken en de kosten 5,40 alles bij elkaar. Omdat ik voor Theresa een Yoghurtdrank had en die smaakte niet en zag er helemaal helder uit gaf ik het terug om weg te gooien. Zegt die jongen en loopt naar de koelkast om een ander te pakken dat we het eerst flink hadden moeten schudden weten wij veel. Wilde niet dat ik die betaalde dan schaam ik me zelfs.
Koper entstand aus einer kleinen Siedlung auf einer Insel im Golf von Triest. Im antiken Griechenland war der Ort als Aegida bekannt; die Römer nannten die Stadt Capris, Caprea, Capre oder Caprista.

Im Jahre 568 flüchteten Einwohner des nahe gelegenen Triest vor den Langobarden nach Koper. Zu Ehren des byzantinischen Kaisers Justinian II. wurde die Stadt in Justinopel umbenannt.

Aus dem Jahr 932 ist ein bereits bestehender Handel zwischen Venedig und Koper überliefert. Im Krieg zwischen Venedig und dem Heiligen Römischen Reich Deutscher Nation stand Koper auf der deutschen Seite und wurde dafür von Kaiser Konrad II. im Jahr 1035 mit der Verleihung der Stadtrechte belohnt. 1278 wurde Koper Teil der Republik Venedig. 1420 trat der Patriarch von Aquileia seine verbliebenen Besitzung in Istrien an Venedig ab, das so seine dortigen Territorien arrondieren konnte.

Die Stadt wurde zum Verwaltungszentrum des venezianischen Istriens und wurde von den Venezianern seitdem lateinisch Caput Histriae, italienisch Capo d'Istria, Haupt(-stadt) Istriens, genannt. Daraus leitet sich der heutige italienische Name Capodistria ab. Der Handel blühte in Koper und die Bevölkerung stieg auf 12.000 Einwohner. Durch das Wüten der Pest sank diese Zahl im 16. Jahrhundert jedoch dramatisch.

Durch den Frieden von Campo Formio wurde die Republik Venedig aufgelöst und kam an Habsburg. Istrien und somit auch Koper wurde 1815 von Venedig abgetrennt und mit dem davor schon österreichischen Triest die Verwaltungseinheit Österreichisches Küstenland geschaffen. In der österreichischen Zeit wurde die Stadt und der Hafen aber durch das nahe gelegene Triest in den Schatten gestellt, während der ungarische Reichsteil Fiume (Rijeka) zu seinem wichtigsten Adriahafen ausbaute. Koper blieb so eine Kleinstadt. Nach der k.u.k. Volkszählung im Jahr 1900 lebten in Koper 7205 italienische, 391 slowenische, 167 kroatische und 67 deutsche Einwohner.

1918 fiel Koper mit dem gesamten Küstenland an Italien, 1947 wurde es Teil der Zone B des Freien Territoriums Triest, die unter jugoslawischer Verwaltung stand. Bei der Auflösung und Aufteilung des Territoriums 1954 fiel es an Jugoslawien. Die großteils italienischsprachige Bevölkerung floh von 1943 bis 1954 nach Italien. In der Föderativen Volksrepublik Jugoslawien wurde Koper der Teilrepublik Slowenien zugeteilt. 1977 wurde diese Angliederung auch völkerrechtlich durch den Vertrag von Osimo bestätigt. In der Folge wurde auch eine eigene katholische Diözese Koper gegründet, davor gehörte die Stadt kirchlich immer noch zum Bistum Triest, dessen Bischof jedoch im italienischen Ausland residierte.

Nach dem Zerfall Jugoslawiens 1991 gehört Koper zum nun unabhängigen Slowenien und stellt dessen einzigen Handelshafen an der Adriaküste dar. Die Bedeutung der Stadt und des Hafen ist deshalb wieder gestiegen. Koper ist auch Sitz der Universität Primorska.

Terug naar de camping en dan even zitten. kwamen de Nederlandse buurkinderen van een eindje verder, eerst 1 met een enorme krokodil voor Theresa, even later een waterscooter en dan nog een zitband. Ze gaan morgen naar huis en nemen het niet mee. De Italiaanse buurkinderen kregen ook van alles en de wat grotere jongen was zo blij met zijn grote band en zijn voetbaldoel. Martina het vriendinnetje van Theresa een rose prinsessendrijfding. Dus de buren verdwenen naar het buitenbad want het speelgoed moest gerpobeerd worden en wij met Theresa naar het binnenbad helaas zonder speelgoed want dat mag binnen niet.Dan om half 8 in de avond toch nog broodjes gegeten , eitjes gebakken en buiten eten was nog steeds een 27 graden. Dan mocht Theresa Mama bellen en daarna muziekje aan en slapen. Binnen 5 tellen sliep ze al.Al het speelgoed moest in haar tentkamer dus ergens daar tussen slaapt Theresa.