werken bij de film

Oostenrijk, Obertraun

27 augustus ’09
Veel beleefd de afgelopen weken. Twee maal een kaakoperatie met wat nasleep, een bromfietsongelukje met 6 hechtingen in mijn gezicht. Werken voor een Duitse filmploeg die en nieuwe serie hier in de omgeving opnemen. Het heet de Bergwacht.
Zwaar werk met heel veel slepen en tillen maar ongelooflijk leuk, goed betaald, goede verzorging door de catering en ook nog met de helikopter meegevlogen. Zodat ik lekker snel thuis was. De heli is gestationeerd in Niederöblarn dus ik meevliegen vanaf Obertraun naar Öblarn. Dat was gaaf.
Wie kan dat allemaal over zijn vakantie vertellen.

Vandaag mijn schriftelijk en mondeling van Rechnungswesen gehaald. Ik ben blij, ik heb hard geleerd de afgelopen weken samen met Bettina en haar moeder. Nu morgen Duits nog.

Ik heb vandaag ook figurantenrollen gedaan. Een keer moest ik een broodje eten in de Sudwandhütte, een keer als Duitse toerist met tekst. En ik heb weer in de helikopter meegevlogen als Sanitäter, opvulling in de heli in de lucht. Anna Sprung speelde ook een rol , ze is de serveerster in de hut. Morgen werk ik weer vanaf 15 uur. Dit is ontzettend leuk om te doen.
Ik moest wel heel veel heen en weer lopen tussen het dalstation en de Sudwandhütte.
Bij de crew is ook een Nederlandse , ze werkt bij de Schmink. Jannick

27 augustus 2009
Jannick moest vanmorgen om 8 uur voor zijn schriftelijk tentamen Rechnungswesen op school zijn en hij had officieel om 10.30 mondeling. Gelukkig kon hij zijn mondeling gelijk na het schriftelijk doen en was hij om 10 uur klaar. Toen hij belde dat hij klaar was wist hij al dat hij voor het schriftelijk geslaagd was en even later belde hij dat hij voor zijn mondeling ook geslaagd is. Jan brengt hem naar de Dachstein omdat hij weer gaat werken bij de filmploeg, ze filmen vandaag bij de Sudwandhütte. Dus ik denk dat hij nog aardig wat moet lopen want het is ongeveer 35 minuten lopen vanaf het dalstation . Volgens hem is er wel een goederen lift om de spullen erheen te krijgen. Zie ze nog niet met 500kg lopen over dat paadje. En met de karretjes die ze gebruiken kan je niet over dat paadje. Morgen filmen ze ook daar en kunnen ze dus vandaag veel spullen laten staan. Jannick heeft heel wat krachttraining de afgelopen dagen gehad.
Nou morgen nog zijn schriftelijk en mondeling voor Duits. Volgens hem snapt hij nou voor het eerst wat van de grammatica na het leren met Bettina en haar moeder. Bettina,s moeder had boekjes opgezocht en daarmee aangeleerd. Het is onbegrijpelijk dat scholen hier helemaal niets doen. In de zomervakantie moeten veel kinderen naar cursussen en huiswerkklassen om bijgespijkerd te worden. Dat is een miljoenen industrie. Ik denk dat als leerkrachten hun werk naar behoren doen dit veel minder nodig zou zijn. De leraar Rechnungswesen verdiend ook nauwelijks de benaming leraar. Afgezien dat een school gewoon kan weigeren om een leerling aan te melden in Liezen voor bv Legasthenie (dyslectie), en kan weigeren de papieren die er dan al voorhanden zijn niet mee te nemen in de beoordelingen bij Duits en Engels.
Het zou Jannick veel stress besparen als hij volgens die normen zou worden beoordeeld zeker volgend jaar met zijn eindexamens. Maar goed waarschijnlijk komt hij er nu wel weer doorheen en zo niet mag hij voor Duits een clausule gebruiken omdat hij die vorig jaar niet gebruikt heeft. Dat mag je hier gebruiken als je voor 1 vak onvoldoende staat en het jaar daarvoor voor dat vak de clausule niet gebruikt heb.
We hopen het beste ervan ,morgen weten we het.
We hebben vandaag een stuk van de huiskamer gewit en geloof me het is er flink door opgeknapt.