voorjaar ver te zoeken

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

23 maart 2009
Afgelopen zondag was het eindelijk weer eens heel mooi weer. Jannick had een groep tennistoppertjes die voor de biatlon kwamen. Ik ben mee gegaan en heb de kinderen op de foto gezet.Het was ontzettend leuk en er was een jongen bij die vanaf het eerste schot raak schoot , en nog snel ook. Maar hij kon nauwelijks langlaufen maar zelfs toen hij er bij moest langlaufen schoot hij alles raak. Nu zijn het wel allemaal topsporters wat hun conditie betreft maar schieten is toch anders. Voor het laatste gedeelte kwam Reini ook want ze gingen wedstrijd doen. De meisjes tegen de jongens en allebei de groepen hadden een trainer erbij.
Reini had een parcours uitgezet en Jannick was op de schietstand om de stand bij te houden , ik telde de strafronden en Reini startte.
Het was echt een super leuke morgen.
Kwam met een aardig verbrand gezicht door de zon thuis.
Maandag
Vandaag moet Jannick Marjolein ophalen. Reini zou eigenlijk naar Salzburg gaan maar pas heel laat terug na 23 uur. Dus die had in de eerste instantie zijn trip verzet zodat Jannick de auto kon mee nemen.
Maar het sneeuwt alweer en voor morgen wordt er heel slecht weer opgegeven dus Reini belde dat hij toch naar Salzburg ging en dan zouden we om 19 uur weer uit Salzburg vertrekken.
Reini kwam ons ophalen en met zijn drieen naar Salzburg, midden in de stad heeft hij ons afgezet en ik ben met Jannick gaan winkelen. Om 17 uur op het station om Marjolein af te halen en de bagage in een kluis gezet en weer terug naar het centrum gelopen om wat te gaan eten. We wilden eigenlijk naar de chinees maar die ging pas om 18 uur open dus we zijn naar een ander restaurant gegaan. Diane waar we toen met jullie waren eten. Maar toen we daar zaten dacht ik al er was iets en nu weet ik het weer het eten is er zo verschrikkelijk zout. Ik had koffie besteld en voor ik het kon op drinken stond mijn eten al op tafel.
Slechte zaak. Jannick is al een paar dagen niet lekker en had niet veel trek dus die at alleen soep. Ik heb alleen mijn vlees gegeten en wat hapjes van de rest. Ik geloof dat Jannick me aan heeft gestoken want ook ik voel me niet lekker .
Terug naar het station waar we de bagage op wilden halen. Marjolein stopte het kaartje erin en toen ging er een andere kluis open en die van haar bleef dicht. Dus naar de counter en binnen 5 minuten waren er 3 man van de bewakingsdienst.
Ze hebben haar kluisje geopend en de andere weer afgesloten.Gelukkig allemaal heel snel want stel dat je d etrein wilt halen. Ondertussen had Reini gebeld dat hij er was.
Deze keer mocht ik uiteraard voorin zitten want Jannick en Marjolein zaten achter. Ik heb de hele weg met Reini over de toerisme aanpak van de Ramsau bedrijven gesproken en wat bedrijven onder de loep genomen. Veel wijzer geworden.Ook waarom sommige zaken bij Reini niet lopen.
Hij had goed lopende dag wandel en nordic walking tochten in de zomer.
Omdat het goed liep zagen velen anderen daar ook brood in en veel hotels gingen het zelf doen met hun gasten. Ramsau heeft zich niet aangesloten bij het regioverband. Ze waren bang dat het hun veel geld zou kosten. Ze zijn hier bang voor alles waarvan ze denken dat er een plakje worst vanaf moet.
Nu heeft Schladming de wereldkampioenschappen alpine in 2013 gekregen en komen er miljoenen impulsen in de regio binnen maar Ramsau krijgt niets omdat ze zich er buiten hebben gehouden. De mensen in Ramsau zijn erg egoistisch ingesteld.
Ze investeren nauwelijks en vragen vaak gewoon te veel geld. Ze denken dat toeristen melkkoeien zijn.