Advent en kerstfeest, het grote geschenk van het licht.

De grote kersttijd begint op Sint Maarten op 11 november en eindigt met Maria Lichtmis
op 2 februari.
Het is de tijd van verstilling, delen, schenken en ontvangen.
De bomen worden kaal. De dagen zijn voelbaar kouder en korter geworden, het daglicht
neemt snel af. We zoeken als we buiten zijn bescherming en warmte in onze
winterjassen. Onze voeten die ons op de aarde dragen en waarmee wij ons pad lopen
zijn omhuld met dikke sokken en warme schoenen.
We trekken ons terug in onze huizen maar ook in ons zelf. Eind van de middag valt de
schemering al in. Die schemering kondigt de avond en de nacht aan waarin we tot rust
komen en we terugkijken naar de dag maar ons ook mogen losmaken van de dag. De
lange avonden kunnen ruimte maken om tot jezelf en tot rust te komen maar ook tot
elkaar. Samen op zoek naar geborgenheid, gezelligheid, warmte, liefde en licht.
Maar ook van het oefenen om te delen en te schenken en uiteindelijk te kunnen
ontvangen. Het ontvangen van het licht wat ons in de kerstnacht geschonken wordt. Het
licht wat wij mee mogen dragen, samen met elkaar, op weg naar het kerstfeest.

Het delen heeft Theresa begrepen haar Martinsgansje werd in 6 stukjes gedaan en we hebben allemaal een stukje gegeten.
Vanmorgen om 11.11 uur begint de carnavalstijd, wij doen er nooit veel aan maar moet wel lachen als ik bij sommige mensen mee lees op Facebook. Mij lijkt het wel wat maar ja bij Jan zijn ze bij de geboorte al zijn feestneus vergeten mee te geven.
Vandaag 100 jaar geleden dat in Compiegne de 1e wereldoorlog aan zijn eind kwam. We waren op die plek en hebben de hele Chemin des Dames in onze vakantie gedaan ik dacht in 2005. Het was heel bijzonder omdat we nauwelijks iets meekrijgen in Nederland van de 1e wereldoorlog-http://www.cheminsdememoire.gouv.fr/de/le-chemin-des-dames
Ook voor Oostenrijk een belangrijke dag want ook de Republiek Österreich bestaat dit jaar 100 jaar
Am 11. November 1918 gibt Kaiser Karl I. dem Drängen der Nationalversammlung nach und verzichtet darauf, „Anteil an den Regierungsgeschäften“ zu nehmen.

Als ik naar buiten kijk heb ik nog geen wintergevoelens, volle zon en blauwe lucht en ja in de morgen is het wel koud omdat we nachtvorst hebben en bij het opstaan alles wit.
Om half 9 kwamen Jannick en de kinders koffie drinken. Theresa bleef die is al vanaf vrijdag niet lekker en ligt nu in ons bed tv te kijken. Ze krijgt weer nieuwe kiezen en heeft een dik gezicht. Afweer verdwijnt meestal in zo´n periode.
Om 2 uur kwamen Trixi en Dominik. Theresa en Dominik gingen gelijk spelen en wij even gezellig met Trixi zitten. Voor mijn portemonnee slecht nieuws want ze stopt met haar oude werk en is werkzoekende . Maar ze wil alleen nog in de week werken zodat ze thuis is als Dominik uit school komt. Bijkomende zaak is dat ze geen geld meer voor de kinderopvang krijgt en ze dus een probleem heeft met werken snap het niet helemaal maar goed het is haar keuze.
Dus maandag ook maar eens bij het AMS kijken. Kan er ook nog wel bij. Vind ik niets dan moet de auto de deur uit en zijn we voortaan aan huis gebonden. Want tot overmaat is ook de AOW weer minder geworden en het was al zo veel. Tegen de tijd dat ik AOW krijg is er nog weinig over voor me . Ik kon wel werk krijgen maar ik wil niet meer zo veel uren werken en dat over 6 dagen.

Ik hoorde van Jan dat Jula weer had gebeld , ik was even niet aanwezig. Ze had veel te vertellen , ze had haar feestje gehad en ze kan fietsen zonder wieltjes. Toch leuk dat ze nu zelf kan bellen en vertellen al is een uitleg van Angela erbij wel noodzakelijk.

Nu ligt Theresa bij ons in bed en blijft slapen. Dat wilde ze graag en omdat ze morgen mag thuis blijven was het ons ook goed. Even aankijken hoe het met haar gaat voor ze weer terug naar de KIga gaat.