We drinken blåbårssoppa rik på vitamin c, en jordgubbsoppa.

Zweden, Idrefjäll

Donderdag 20 november
Weer om half 7 eruit , ontbijtje en Jannick moest om 9 uur in het stadion zijn voor de skate training. Had hij zijn bidon met thee in het minihalletje op de grond gezet en dus vergeten.
Ik zag het niet staan en schopte het de kamer in en ik had dus een liter thee op de grond.
Nadat ik het had opgeruimd heb ik maar nieuwe thee gemaakt en ben aan de wandel gegaan. Al het afval naar de containers gebracht en doorgelopen naar het stadion om Jannick zijn thee te brengen. Zag hem nog een afdaling naar beneden komen en het zag er goed en snel uit.
Het wordt steeds drukker met atleten. Gisteravond vond ik een groepje Russische of in ieder geval die richting uit die wanhopig het terrein aan het afzoeken waren. Ik dacht direct aan ons zelf toen we aankwamen en de sleutel niet konden vinden. Ik maakt het gebaar van een sleutel omdraaien en ze waren blij dat ik hen kon wijzen waar de sleutels waren. Het is fijn dat je 24 uur per dag kan aankomen maar dat van die sleutels is erg onduidelijk, iedereen zoekt in de omgeving van de receptie maar het is totaal ergens anders.
Thuisgekomen even met Jan gebeld. Voordat we middageten konden moest ik eerst nog wat zaken halen en dat ben ik samen met Jannick in Idre gaan kopen. De voorbereidingen waren al klaar dus we konden praktisch erna eten. De mensen zijn vriendelijk en ze spreken bijna allemaal Engels. Tijdens het boodschappen doen vraag ik gewoon de mensen als ik iets niet weet. Vanmorgen troffen we iemand die uitgebreid ons uitleg gaf.
We drinken blåbårssoppa rik på vitamin c, en jordgubbsoppa. We eten vanilj yoghurt, hallon yoghurt en kokos yoghurt. We smeren op onze boterhammen jordgubbssylt. Als er dan geen plaatje opstaat heb je geen idee wat hallon is. Het is dus frambozen. Het verstaan doen we nauwelijks maar het lezen lukt in grote lijnen. Ik kan het nieuws wel volgen.
We eten vanavond elandworst op ons brood.
Jannick had vanmiddag vrij en is gaan internetten. Hij heeft erg heimwee iets wat ik nog nooit bij hem gezien heb. Maar hij mist zijn vrienden, zijn werk en de bergen.
Vanavond moet hij naar Erik om de videoanalyse te bekijken. Ben er niet zo blij mee want Erik is ziek en ik heb liever dat Jannick een beetje uit de buurt blijft.
Vandaag wisselend weer, soms sneeuwt het een beetje , heel even zon en veel wind. Uiteraard vriest het en komt het niet boven de -3 overdag. De dieren komen tot aan het huis en de sporen staan overal.
Jannick was even na achten thuis en vertelde dat hij met parkeren bij Erik zijn auto netjes aan de kant zette en toen hoorde hij ineens hoe de auto met zijn achterkant wegzakte. Joël heeft hem weer eruit getrokken onder het schaterend gelach van de anderen. We hebben nog wat gedronken en toen was hij alweer naar bed.