Dag 8 Ljubljana

Slovenië, Ljubljana

Samstag 8 September
Dag 8
We zijn vanmorgen op tijd opgestaan, ingepakt en in de auto gepakt, tent schoongemaakt en klaar.
Afscheid genomen van Joop en Ans onze gastheer en vrouw. Joop heeft ons nog even een caravan laten zien en die zijn echt geweldig luxe en staan op Terme Catez op een mooie vrije plek met vrij uitzicht.
We hebben alvast een voorreservatie gemaakt voor onze voorjaarsvakantie. We gaan van 1 tot 15 juni naar Italie. Eerst naar Portofelice aan de Adriatische kust in Eraclea Mare 3 dagen dat is half weg naar Elba en vandaar naar een camping op Elba. Dezelfde waar Kirsten en Jeroen met de kinderen van de zomer waren.
Daar blijven we 8 dagen en gaan dan weer terug naar Portofelice waar we weeer 3 dagen blijven. We zitten dan van een dochtermaatschappij van Roan iets met Smile. Hele luxe tenten en gewoon mooie campings. Portofelice waren we al eens. En in ieder geval de eerste september week weer naar Terme Catez. Want dat is ons wel heel goed bevallen. Dan willen we daaraanvast nog wel iets maar weten nog niet wat. Misschien dat we dan alsnog op Terme Catez blijven maar dan in een caravan want tenten zijn er dan niet meer.
We vertrokken om 10 uur en reden over een prachtige snelweg naar Ljubliana, onze navi leverde ons keurig af midden in het centrum bij de 2 parkeergarages die we gevonden hadden. Nou de ene was ondertussen prive bezit en de andere gesloten. Gevraagd aan iemand die net voorbij kwam en een eindje verder konden we inderdaad een parkeergarage in. Die gaf nog 1 plek per verdieping aan en 20 op de 3e dus gelijk richting 3e achter een hele rij autos. Dan werden we van de ene parkeergarage door een meneer bij de slagbomen naar een andere parkeergarage geleid die nog meer verdiepingen onder de grond had en daar vonden we een plaatsje en bleek toen we eruit kwamen midden in het centrum te staan op de Congresplaats.
Het was vandaag een snikhete en zonnige dag maar het was wel te doen. Ljubliana is een mooie oude stad niet groot met heel veel terrassen en ligt aan de rivier de Ljubljanica, in het 3 bruggenkwartier was een hele grote markt, een overdekte waar alle gekoelde waren werden verkocht in winkeltjes en op een marktplaats, een speciale biomarkt, een gewone groente en fruitmarkt best groot . Er was vandaag veel met muziek overal, op podiums en straatmuzikanten heel erg gezellig. Er was een sportweekend en midden in het centrum kinderlopen. We besloten bij de glazenbrug met een boot mee te gaan over de Ljubljanica. Dan zie je dat de stad niet groot is en ben je zo buiten de stad met de boot. Overal zijn zitplekken langs het water gecreeerd , we kwamen langs een soort jachthaventje voor kleine bootjes armoe troef en veel rondvaart en partyboten langs het water zien er niet uit. We hebben een otter in de rivier gezien. Ze doen overal erg hun best en het zijn vriendelijke mensen maar overal in Slovenie zie je wel de armoe veel dingen worden niet onderhouden. Het is een prachtig land en ze proberen het in het toerisme goed te doen wat ze aardig afgaat. Na de bootvaart zijn we wat gaan eten op het terras bij het Abecedarium, het oudste huis van Ljubliana. Ik een heerlijke Sloveense hertengoulash en Jan cevapcici.
Niet goedkoop maar wel lekker. In heel Slovenie wonen maar 2 miljoen mensen en in Ljubliana iets tussen de 200.000 en 300.000 mensen.
Dan terug naar de auto om naar onze volgende camping te gaan Camping Pineta Mare in Sistiana aan de kust in de buurt van Trieste in Italie.
We zitten hier van Vacantsoleil en als je eerst met Roan in een tent hebt gezeten moet je wel echt even slikken bij de oude tenten die hier staan. Verder een koelkast zonder vriesvakje, sommige mensen hebben nog een oude koelkast en die hebben er wel eentje. Er is maar 3 ampere dus armoe troef. Geen luifeltent voor de deur, veel slechtere matrassen, geen welkomspakketje met een afwasborstel, knijpers of lucifers en zo. Kleine dingen die het ondrscheid maken. De camping zelf is niet bijzonder, wel een zwembad maar ondanks dat ik het nagezocht had en er stond geen badmuts is een badmuts hier verplicht, vind het altijd raar als ik die enorm behaarde Italiaanse mannen met een badmuts op zie want ze kunnen soms vlechtjes op hun rug en borst maken over wat uit de broek steekt niet te spreken. Maar tja de badmuts is over de 1 ½ haar op hun hoofd.
Dus we laten het zwembad maar aan de gebadmutste. (je kan ze uiteraard hier kopen voor 8 euro)
Dan valt gelijk op dat je eigen toiletpapier moet meebrengen . En dat de spullen niet echt in goede staat zijn een wasrek die met touwtjes bij elkaar is gebonden en zonder wasknijpers. Keukenkasten die dik onder de roest zitten, een vloerzijl die vol met stukjes ducktape zit om de gaten dicht te houden. Het uitzicht is heel mooi over de baai en je kan over een karstpas lopen maar het strand is wel even een kwartiertje weg en je kan dan met een treinautowagenmee.Het is hier nog warmer dan in Slovenie en we moesten in de avond nog zweten als een otter. Morgen zien we wel verder.