Fronleichnam

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Donderdag
Fronleichnam dus een rustige dag, iedereen is hier vrij.
De reden voor dit feest was een visoen van de non Luliana von Lüttich: in een droom verscheen haar een verlichte maan met een donkere vlek. Men gaf de helder schijnende maan als betekenis ; het beeld van de kerkelijke . De donkere vlek symboliseerde het ontbreken van een belangrijk sacraal feest; namelijk de gedachte dat het sacrement dat bij het
altaar tijdens de mis wordt verdeeld (het lichaam van Christus veranderd in brood). In 1264 werd het fronleichnam door paus Urban IV ingevoerd en sinds 151 in de vorm van een grote processie gevierd.Het feestelijke karakter van de Fronleichnamprocessies ondersteunen de plaatselijke tradities, zoals schutters en fanfarecorpsen, verschillende standen(zoals de ongetrouwde vrouwen) de jongeren die de Heilige Communie hebben ontvangen en de gehele bevolking. Het allerheiligste wordt door de dominee, die onder een Baldachin (hemel) loopt gedragen. Jan heeft gisteren weer bij de bank en de appartementen van de bank meegelopen . Het bevalt hem wel. Jannick heeft nog steeds geen post gekregen.
Voor Pajtese was het van de week werkelijk een drama. Ze was zeker van een plaats want ze is een van de beste langlaufsters van Oostenrijk, maar ze had afgelopen jaar 6x haar arm gebroken en moest maandag en dinsdag voor onderzoeken naar het ziekenhuis. Daar kreeg ze dinsdag te horen dat het niet alleen haar arm is zoals ze eerst dachten maar dat haar hele lichaam aan botontkalking lijdt. Ze mag geen topsport meer bedrijven en is dus ook haar plaats bij Eisenerz kwijt. Ze was totaal van de kaart. Ze gaan haar experimenteel behandelen en als dat aanslaat kan ze misschien weer gaan sporten.
Jannick heeft vandaag gewoon training en is rolskien en wielrennen. Ik geloof dat ze 170 km gingen fietsen. De komende dagen zouden ze vooral veel fietsen. Jannick heeft nog steeds geen wielrenfiets maar kon wielen ruilen met Gamsi zodat hij toch bij kan houden.
Het is vandaag nog steeds bewolkt en somber weer. Gamsi is definitief gestopt met langlaufen. Hij traint nog wel maar niet meer met Heli. Hij was toch een veelbelovende atleet maar ook hij heeft de balen bij Heli gekregen. Hij is een jaar ouder dan Jannick.
Ik denk dat morgen misschien de post er is. Ik probeer vanavond Jannicks sleuteltje van de postkast te pikken, kan ik van te voren gaan kijken en hem voor bereiden als het slecht nieuws is want zijn wereld stort dan zeker in. De kans op opname is toch klein. De brieven zijn maandag op de post gegaan.
Jannick had dinsdag turnwedstrijd en heeft het goed gedaan. Ik geloof 25 van de 57 atleten.
Daar doen alle atleten van de school aan mee dus ook freestijlers en zo. Ik vind het een prestatie voor iemand die vroeger wel kon sporten maar niet kon turnen. Heli was tevreden, hij is wel vaak tevreden nu Jannick weg gaat.
Jannick wil graag naar Nederland met de auto voor het NK Zomerbiatlon. Dorris wil dan ook mee gaan. Ze willen dan met onze auto gaan omdat dat goedkoper is omdat hij op lpg kan rijden en dan een auto van Dorris bij Jan laten. Ik wil dan ook mee gaan maar we moeten eerst hier een aantal zaken op rij hebben.
Jannick zijn linkje staat tegenwoordig ook op www.biathlon.startpagina.be maar wel onder het hoofdstuk Oostenrijk. Ook is hij te vinden onder www.langlauf.startpagina.nl en dan homepages aanklikken . Als je onder zijn naam op google zoekt kan je onder de Duitse, de Oostenrijkse en Nederlandse en zelfs nu onder de Belgische pagina,s hem vinden.

Helaas geen sleuteltje van het postkastje van Jannick dus ik kan niet gaan kijken.