Laatste cursusdag en een rondje Ramsau

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Zo de laatste dag vroeg eruit al was ik al wakker voor de wekker ging. Op de cursus voor de 3e dag de dietiste die alleen maar dezelfde dingen herhaald en het waren al dingen die we wisten en ik al zo vele jaren toepas. Dus ik werd wel een beetje murw gelukkig al snel erna kwam Jutta met de meetapparaten en andere dingen en we konden vragen erover stellen en in zijn algemeenheid was dat wel gezellig en goed. Aangezien wij met alles overweg kunnen konden wij gaan en het was pas 9.30. We hebben ook niet de meest simpele apparaten of de goedkoopste gekregen. Wel grappig we bezitten dezelfde van het zelfde merk die in Mmol rekend en die in Oostenrijk rekenen met mg. Voor ons is beide geen probleem. Aan ons was de cursus niet zo besteed omdat we alles wel weten, en aan de meeste ouderen die er waren was het niet besteeds omdat ze af en toe geen idee hebben waar het over gaat en de dingen gewoon niet snappen. Maar goed je moet het nu eenmaal doen als je iets vergoed wil hebben. Wij moeten met het papier dat we hebben gekregen naar de huisarts die moet een verordening uitschrijven en dan met de hele reutemeteut naar de Krankenkasse en dan krijgen we streifen maar 50 per 3 maanden tja dat is amper genoeg voor 1 maand. Dan moeten we elke 3 maanden een aanvraag doen anders krijg je niets meer.
Gaat tussendoor mijn telefoon dus naar de gang gegaan want ik zag dat het Jannick was. Niks ernstig maar hij moest iets aan Jan vragen en ik kon hem zeggen dat het goed was dus. Hij dacht dat het wel goed zou zijn maar wilde het toch even navragen.

We besloten naar Ramsau te gaan waar bij de Steiners op Rössing de Lagerverkauf begonnen was. Ik zoek nog steeds knopen en Ingrid ritsen. Beide lagen daar de knopen mocht je zelfs voor niets meenemen maar daar zaten niet de juiste maat bij. Ingrid gebeld voor de ritsen maar die waren of te klein of te groot. Dan zijn we naar de Fürsterhof gereden en we hebben niet bij de winkel gebeld maar zijn omgelopen waar er al allerlei mensen in de keuken zaten. Die gingen weer en de familieleden begroet en gezoend en bijgekletst en dan met Mariette binnendoor in huis naar de winkel. Ik was op tijd met mijn kerstvlees bestellen en ik was zeker niet de eerste want de lijst was al lang. Vorig jaar was ik te laat. Het vlees van hen van de langharige koeien is zo goed. Langzaam gegroeid en de kwaliteit altijd super. Ze slachten een aantal koeien voor de kerst en ja het beste stuk is het eerste weg en ze moeten de rest van het vlees ook verkopen dus slachten ze niet meer. Het zag er overal zo mooi uit in Ramsau er ligt aardig sneeuw al is het al minder geworden. Er werd gelanglaufd dus dat kan. Het is 200 meter hoger dan bij ons en bij ons is de sneeuw alweer weg.
Dan toch op weg terug naar Schladming want Jan moest gaan werken en ik Ingrid een berichtje gestuurd dat we te laat terug zouden zijn om Theresa te halen. Mariette had me gezegd dat in de Centro in Schladming een nieuwe winkel zit die ook knopen verkoopt dus ik daar heen . Inderdaad een lief winkeltje maar toch meer op leuke kinderknopen en zo. Dus ik had haar laten zien wat ik zocht en ik kreeg van haar een naam Wiedeman en ze zitten in Haus en het is een knopenfabriek die het volgens haar zeker heeft. Dus misschien gaat het toch nog een keer lukken. Kan uiteraard gewone knopen erop zetten maar dan is het feestelijke eraan weg en bij een Trachtengilet horen Trachtenknopfen. Het was zo waterkoud dat ik dacht dan toch maar een koffie drinken. Krijg er meestal redelijke koffie maar het smaakte nu en beetje naar kattenpis bah. Voor ik het op had belde Jan al dus we waren om 12 bij de auto en gelijk geprobeerd Ingrid te bereiken dat lukte niet dus maar een bericht achter gelaten dat we toch Theresa konden ophalen. Bij Jan op het werk zijn ze alles overhoop aan het halen dus hij kan niet veel doen dus dan is hij ook snel klaar. Kwam vandaag wel goed uit. We reden Gröbming in en toen belde Ingrid met GRAAG GRAAG dus gelijk door naar de Kiga waar Theresa mij om mijn nek vloog. Ze vertelde dat ze vandaag alle St Martin liedjes geoefend hebben dus ze is er klaar voor. Morgenavond de St Martin Lampionnenoptocht en de voordrachten in het Kurpark. Toen we vanmorgen in Schladming waren was het daar maar we waren weg voor het begon. Ook niet zo leuk op klaarlichte dag. Maar ja leerkrachten moeten er ook maar zin in hebben om met de kinderen het in de avond te doen. Maar het is bij ons altijd erg leuk.
Ingrid had het eten gemaakt dus bij hen gegeten.
Nog gezellig natafelen dan drinkt Jan nog een koffie. Sabrina werd wakker dus die ook weer even gezien en dan naar boven. Ik heb de houtkachel aangemaakt. Gezellig en lekker warm. Jan is alweer naar de kelder vertrokken geen idee wat hij daar altijd doen moet. Zo vliegen de dagen om maar ben toch wel blij dat ik morgen weer in mijn eigen ritme mag leven hoewel ik toch niet meer alles kan doen wat ik normaal in een week zo doe. Ik ben nou eenmaal iemand die alles volgens een vast schema moet doen anders komt er niets meer uit mijn handen. Ik kan wel een beetje schipperen maar niet als ik 4 dagen er tussen uit ben.