Uitvaart Els

Nederland, Leiden

Erna maakte mij om half 8 wakker , ik slaap en slaap en slaap. Het benauwd zijn heeft bijna helemaal afgenomen. Ik heb flink last van het roken wat nog bij Nance en ook bij Erna plaats vindt. Verder ben ik allergisch voor huisstofmijt en als je dan bij andere mensen in huis bent heb je wat meer last want aan je eigen huismijt schijn je te wennen. na het ontbijt zijn we de bloemen gaan ophalen. Gelukkig niet al te veel last van de gladheid gehad. We zijn nog naar huis gereden en daar hebben we Manfred opgehaald en dan naar het crematorium. Er is een aparte ingang voor familie maar Nance en de vriendinnen waren nog bij Els dus zijn we ook daarheen gelopen. Even Els dag gezegd en dan kwamen er al dames om Els naar de aula te brengen. We mochten er achter lopen. Mike en Fermalia waren ook daarheen gekomen. Nance moest alle persoonlijke dingen meenemen en beslissen welke nog in de aula bij Els bleven en de bloemen verhuisden ze ook. In de aula mochten nog geen mensen die waren in de ontvangsthal dus we konden zelf de bloemstukken schikken en alles zo neerleggen zoals wij het wilden. Ramon, Mandy met Derk waren ook gekomen. Nadat we klaar waren mochten de mensen in de aula komen. En ook al is het best een grote aula , het was aan weerskanten vol bezet. Ramon ontfermde zich over Lisa die ook was gekomen wat erg moedig van haar was want 7 jaar geleden stonden en zaten we zo bij Ruud , Ons broertje maar haar vader . Uiteraard waren Anja en Rob er ook . Peter de vader van Mike was er met zijn vrouw en zoon. De zoon heet Bas en is het half broertje van Mike . Ik schat een 10 jaar jonger maar 2 druppels water Mike zowel front als profiel. Als je hem hoort hoor je ook Mike. Zeer net dat ze gekomen waren. We hadden geen bezoektijden tijdens de opbaring en de kist bleef geopend in de aula dat na de dienst iedereen er aan voorbij kon gaan. Ik was de eerste spreker en dan begonnen ze met een lied van Ed Sheeran (had Els zelf uitgekozen en dat was gespeeld op het huwelijk van Fermalia en Mike) daar kreeg ik een hele grote brok van en dacht o jee. Maar uiteindelijk ging het spreken mij goed af. Ik heb de mensen bedankt en dat er zo veel mensen waren gekomen. Dan wat prive gesproken over Els en dan voorgelezen wat Els altijd bij zich droeg. Ik kan nooit wat op papier zetten en spreek wat mij invalt en wat er op mijn hart ligt. Het is in ieder geval goed aangekomen. Dan het Ave Maria omdat Els daarvan hield. Dan heeft Erna een paar woorden gezegd en dat was niet makkelijk voor haar. Dan kreeg je het nummer Rollercoaster wat ik niet kende maar wel heel mooi vond. Dan heeft Nance gesproken is kapot van verdriet. Weer een nummer kan mij niet zo snel herinneren wel dat het heel gevoelig was. Dan de uitvaartverzorger met het vervolg en werd er nog een nummer gespeeld wat ik ook niet meer weet. Al die mensen die voorbij kwamen sommige vol verdriet. Alleen de naaste familie bleef over met haar vriendinnen die haar ook verzorgd en gewaakt hebben We hebben het laatste afscheid gedaan en de kist samen dichtgemaakt. Dan zakte de kist naar beneden en degene die mee wilden naar de oven gingen met de uitvaartbegeleider mee over de trap naar beneden. Daar stond Els al klaar voor de oven en alles werd uitgelegd en Nance heeft op de knop gedrukt en ging de oven open en werd de kist zo wat afgeschoten naar binnen en sloot het zich. Alleen Nance en ik en een paar vriendinnen zijn gebleven tot het einde. Dan naar de ontvangst waar de mensen al verzorgd met drank en broodjes en zo waren. Het was een ongelooflijk mooie uitvaart en ik ben dankbaar dat ik alles heb kunnen meemaken , dankbaar dat ik Els heb gesproken want dat was mijn afscheid van haar persoonlijk en zij van mij. Dankbaar voor alle momenten ook al waren sommige niet fijn. Maar geloven dat Els er niet meer is valt mij zwaar.