Op de weg gevangen in de sneeuw

Nederland, Gouda

Onze kerstvakantie begon goed, we reden rond half 5 in de middag weg vanuit Nederland richting oostenrijk. Rond 19 uur getankt en koffie gedronken en toen ging het mis. Even voorbij Keulen bij Neuwit in de buurt kwamen we in een file terecht en even later hoorden we via de radio dat alles muurvast stond op de weg omdat de vrachtwagens naast elkaar reden en vast waren komen te zitten in de sneeuw en alles blokkeerden. Hulpverlening kon er niet komen. Het zou tot 22 uur duren maar om die tijd kwam het bericht dat iedereen zich moest voorbereiden op een nacht op de weg. Er zou geen hulp meer komen en de temperatuur daalde bij ons tot minus 7 maar we hadden geluk want want verder in Beieren werd het minus 22. Dus daar concentreerden ze ook de evacuering van de weg. Het sneeuwde lekker door. We hadden geluk en konden bij onze skipakken die in de skibak bovenop de auto waren. We hadden dus iets om over onze kleding aan te trekken. Er stonden veel mensen met niets die zo van hun werk waren gekomen. Wij hadden drinken en eten bij ons. Plassen moest je dus naast de auto en door de hevige sneeuwval nam je de sneeuw mee naar binnen en die smolt en werd je nat en dus koud. Er was ook een auto met een baby die bij iedereen langs gingen om te vragen om water. Ze hadden wel babyvoeding bij zich maar geen water. Pas de volgende morgen om 11 uur werden we van de weg afgehaald. We vonden een hotel waar we konden douchen en slapen en vooral warm worden. De volgende morgen bleken de remschijven bevroren. konden we nog niet weg komen, auto in de zon geduwd en dan toch op weg. Tot overmaat had ik mijn bril in het hotel laten liggen , halen we op als we terug gaan. Verder zijn we goed aangekomen.