Moorwandeling

Oostenrijk, Kleinsölk

10 augustus
Eerst vanochtend met Jan mee naar Stainach, hij werken ik inkopen doen. Dan samen middageten en dan naar St.Nikolai voor de moorwandeling. (moor is moeras) Verzamelen bij Gasthof Gamsjager en er waren er toch wat meer dan 4. We waren nauwelijks onderweg of de eerste moest terug omdat de complete schoenzool losliet. Dan liepen we richting Braualm en onderweg liet hij ons veel planten zien en bijzonderheden. Veel dingen wisten wij al van de Breitlahnalm.
Dan hebben we geblindoekt een parcours langs een seil gelopen, best moeilijk lopen. Vandaar gingen we over een bruggetje die op instorten staat naar het moeras. We vonden gelijk himbeeren om te eten. Dan bij het moeras aangekomen gingen er weer een hele boel terug omdat ze witte sportschoentjes aan hadden en ja het moeras was behoorlijk zompig . Onbegrijpelijk dat mensen inschrijven op een moeraswandeling en dan verwachten dat je droge voeten houd. Hij heeft ons vleesetende plantjes laten zien en in het moeras stonden ook preiselbeeren ,erg lekker. Dan door het moeras gelopen , er stonden kleine fichtenboompjes en die waren heel klein en toch 50 jaar oud. Ze groeien daar erg langzaam omdat de grond arm is. Normaal groeien ze 15 cm in het jaar en nu maar 1 cm per jaar. Het moeras groeit een halve centimeter per jaar en is 3 meter dik. 6000 jaar oud. In de winter loopt de loipe door het moeras naar de Braualm. Dan doorgelopen uit het moeras richting Braualm en daar lekkere waldbeeren gegeten. Dan bij het water de rode alg op de stenen met de handen gewreven en dan worden je handen rood geel en ze zeggen dat het naar veilchen ruikt maar dat kon ik er niet uithalen. Dan over net zo,n oude brug terug naar de weg en doorgelopen tot de Braualm waar we bij de Pichleralmhütte halt hielden. Lekker kaiserschmarren gegeten en vandaar weer terug. Het was zelfs mooi weer en warm en zonnig geworden. Daar zag het vanochtend nog niet naar uit. We waren om 18 uur weer thuis.
Jannick was tegen de middag weer ziek naar huis gekomen en heeft zich nu bij de mac maar ziek gemeld. Morgenochtend gaat hij naar een huisarts.

Deze was vast voor mij.

OUPS
Gib Dich niemals auf, verlier nie den Mut,
vertrau´ Deinem Herzen und alles wird gut.

11 augustus 2011 22:14 | Door: Annemarieke Hai, was dat vleesetende plantje een (soort) Zonnedauw?

molenaar.ruesink 2017-05-07 13:17:54

Interessant om het verslag van de te water geraakte auto bij jou te lezen en de volgende dag de foto´s in de landelijke pers. Dank !