St.Nicolai en zijn Krampuschen

Oostenrijk, Schladming

Ook hier wordt er een soort sinterklaas gevierd. Wordt er in Nederland moeilijk gedaan over zwarte pieten, dan hebben ze de krampuschen nog niet gezien.
Krampuschen waren vroeger een soort kobolden en nu hele enge duivelfiguren.
Ze worden door St Nicolai en zijn engelen in bedwang gehouden. Ze slaan met roeden en staarten het slechte uit je.De engelen en St.Nicolai geven snoepjes en cadeautjes.Niet zo groots als bij ons.
Zaterdagavond was er Krampuschlauf in Schladming.De hele binnenstad was afgesloten en je moest 5 euro betalen om het centrum binnen te mogen.
Dan begon rond half 8 de Krampuschlauf met meer dan 600 Krampuschen, de een nog enger dan de ander.Ze zien er schitterend uit.
Het zijn allemaal groepen en voorop loopt dan hun St.Nicolai.Voor ons in Nederland zouden al die Nicolais verwarrend zijn.
Het ging met veel vuur,vuurwerk,vuurspuwers,lawaai en rookwolken gepaard.
Ze slaan in het voorbijgaan met hun roeden.
Ook ik heb meppen gekregen. Ik stond achter een hek en ineens staat er een krampusch voor mij en die mept door het hek op mijn benen, ik schrok me te pletter en sprong met een gil achteruit tot groot vermaak van de omstanders. Jannick was met vrienden gegaan en ik met Jan.
Er zijn ook krampuschen die over je gezicht aaien en dan ben je helemaal zwart.
Het was een grote optocht waar veel te zien was.Het was pas rond half elf voorbij.
De jongeren scheppen er uiteraard genoegen in om de krampuschen uit te dagen en die krijgen dus slaag.
Na afloop waren we naar het marktplein gelopen waar de bier,de muziek en de vreettenten stonden. We belden Jannick om te vragen of hij ook naar de markt kwam was hij al naar de auto terug gelopen om naar huis te gaan. Meestal moeten de ouders op de kinderen wachten, bij ons is dat anders.

Het is hier nog steeds heel mooi weer , een strak blauwe lucht en veel zon.Wel nachtvorst maar geen sneeuw.
Jannick is weer naar de Tauplitz.

Vorige week naar de fam.Potchak in Ramsau op visite geweest.Het zijn de mensen waar wij altijd een appartement van huurden.
Ze hebben 2 kleine appartementen en zijn niet duur dus als iemand belangstelling heeft.Het is op Ramsau Vorberg en direct aan de loipen.

We zijn ook bij Barbera op ziekenbezoek geweest.Ze is van de trap gevallen en heeft wervels gebroken.
Het was een gezellig bezoek bij haar thuis en kennis gemaakt met haar ouders,zussen en zwager en schoonzus.Voorlopig kan ze ons thuis geen lesgeven maar zo gauw het kan gaan we bij haar thuis lesvolgen.