Ramsau, we zijn er weer.

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Voor kerst weer vertrokken naar Ramsau (20 december). We zitten weer bij de familie Potchak (Hilde en Josef) op Vorberg. We maar we zijn graag bij hen, een klein appartementje maar voldoende voor ons. En de prijs doet ook wonderen. Hilde maakt voor Jannick altijd een taart op zijn verjaardag en uiteraard met oud en nieuw allemaal een marsepeinen geluksbrenger. We zijn dit jaar ook naar de Worldcup Noordse conbinatie geweest. We hebben ze zien springen en zien langlaufen. Jannick heeft van de meesten een handtekening.
De sneeuwverwachting was slecht maar we hadden toch hoop. Bij aankomst bleek het ijdele hoop. De training was voor Jannick bergje op en bergje af hardlopen , veel wandelen. We zijn de omgeving eens goed gaan bekijken. Het is grappig hoe anders de omgeving er uit ziet zonder sneeuw.
Omdat er een wereldcup Noordse Combinatie was geweest in Ramsau kon Jannick de eerste dagen langlaufen in het stadion. De loipe werd elke dag smaller. Maar er kwamen wel steeds meer mensen langlaufen.
De kerstdagen gingen voorbij en oud en nieuw met gebakken oliebollen. Af en toe sneeuwt het maar te weinig en wer snel weg. Jannick begon het nieuwe jaar met skien op de Ritisberg. Dat houden ze bij met kanonnensneeuw. De buckels vindt hij het leukste. Jan en ik zijn naar boven gelopen in de sneeuw en boven op de Ritis is ook een loipe. Heel gek om zelf in de sneeuw te staan en als je naar beneden kijkt is alles groen. De zon scheen volop en het was net een sprookjes wereld.