Dag 4 Zagreb Kroatie

Kroatië, Zagreb

Dienstag 4 September
Was in September soll geraten, muss bereits der Juni braten.

De zon kwam vandaag iets later door maar om 10 uur was het dus weer gewoon heet, we hadden besloten om vandaag naar Zagreb in Kroatie te gaan. We realiseerden ons pas aan de grens dat we geen Kroatisch geld hadden en gelijk na de grens moest je tol betalen. Er stond een verlicht bord met prijzen maar toen we aan de beurt waren was het uit en hem verstaan …....nee. We konden met euros betalen maar hoeveel, het kleinste dat ik had was 5 euro en dat was goed zij hij. Dank je de koekoek want op de terug weg was het bord aan de andere kant wel aan en koste het omgerekend 84 cent. Hufter.
Het was al een vreemde gewaarwording om 2x door de douane gecontroleerd te worden , door de Slovenen als je eruit rijdt en door de Kroaten als je er in rijdt, dan gelijk de tol. Heen ging het best snel maar terug duurde het wel lang bij de Kroatische kant.
Dus de bordjes centrum gevolgd en dan een P en stonden 5 verdiepingen onder de grond in het centrum Dan eerst maar 50 euro gewisseld want de parkeerautomaat kon je niet met een pasje betalen. Dan hebben we omgerekend met 1 euro is 7 kr. Dan heb je aardig houvast. We liepen eerst een beetje rond tot we een toeristenbalie vonden en we daar een kaartje en boekje met bijzonderheden kregen. Jan kan kaart lezen.(dat dacht ik tenminste) We liepen dus volgens Jan en het klopte totaal niet met mijn bijzonderheden in het boekje maar we liepen goed zei hij. We kwamen aan bij een kabelbaantje , een heel kleintje de kleinste van de wereld geloof ik die volgens nij de onder en de bovenstad met elkaar verbind. Jan zei dat we in de bovenstad waren en ik zei die is daar boven. Er stond een toren boven en die ben ik gaan zoeken in het boekje en we bleken totaal ergens anders te zijn dat Jan had gezegd. En we zijn toen toch naar boven gegaan naar de bovenstad en daar vond ik ineens alles van de route die we hadden moeten lopen. Een mooi uitzicht op de onderstad. Het stenen poortje, allerlei kerken, de kathedraal hadden we al gehad ,dus gewoon de toeristen route gedaan. Er zijn heel veel museums maar die hebben we met het mooie weer niet gedaan. We weten nu al dat we nog een keer naar Catez willen dus dan blijft er altijd nog iets over. Ook is er een echt groot centrum met heel veel winkelstraten. Net over de grens ligt in Kroatie een gigantisch winkelcentrum. Die hebben we ook links laten liggen.
We hebben heel erg lekker op een terras gegeten (het was 30 graden) en het was daar heerlijk koel.
Een erg lekkere pivo gedronken of wel een biertje. We hadden heel erg lekkere cevapcici, met een soort dichtgeklapte pannenkoekenbrood, en wat friet en heel veel vers gesneden uien. We waren het ondertussen wel een beetje zat en zijn gaan terug lopen naar de auto en terug gereden.
Dan snel naar het zwembad lekker dobberen.
Nu ben ik heel moe ik denk ook dat de warmte me vandaag wel genekt heeft, het was en is erg broeierig.

En Marjanne ik heb inderdaad niet gemerkt dat voor en terug omgedraaid zijn op de sitewant bij mij werkte het de afgelopen tijd helemaal niet maar ik heb je feedback doorgestuurd. Geniet een beetje van het op de camping zijn , ik geloof dat het bij jullie ook nog mooi weer is toch?