Begrafenis

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Dinsdag
Eerst vanmorgen naar fysio , dan naar de apotheek . Omdat het nog te vroeg was om nog wat te winkelen zijn we maar naar huis gegaan.
Om 12.15 naar de kleine kapel gegaan, het was schitterend weer een strak blauwe lucht en zonnig. Als je dan op het kerkhof staat en de Dachstein op de achtergrond met de sneeuw erop, voelt het in ieder geval goed. Fritz had het zeker verdiend.

De stoet gaat vanaf de kleine kapel over het kerkhof naar de Evangelische kerk. De kist wordt gedragen door buurmannen. Als ze bij de deur van de kapel aankomen zetten ze de kist eerst met de voorkant naar rechts op de grond dan naar links en dan nog eenmaal naar rechts. Wij hebben geen idee wat daar de achterliggende gedachte van is maar dat probeer ik nog wel na te vragen.
Voor de kist ook een buurman of familielid die het kruis draagt en daarachter de dominee.
Dan beginnen de kerkklokken te luiden en dan doet de dominee een korte rede en op de achtergrond waren er 2 blazers die dan spelen. Als de klokken weer gaan luiden gaan ze lopen.
De familie volgt de kist en dan sluiten de mensen zich daarbij aan. Toen onze buren voorbij kwamen maakten ze plaats zodat wij ertussen konden. Het buurtschap is wederom heel belangrijk. Ze verzorgen de koffietafels bij de condoleance, dragen de kist en het kruis en regelen veel zaken er om heen. Zoals het aanzeggen door Wolfgang bij de buren.
In de kerk waren meer dan 300 mensen. Het was een mooie dienst en ik heb grote waardering voor de dominee, ik maak hem nu een 2e keer mee dat hij een begrafenisdienst doet en hij doet het zeer goed en zeer persoonlijk. Er was een koor dat zong.
Omdat Fritz gecremeerd zou worden gaan na de dienst de familie achter de kist naar buiten en dan stelt iedereen zich buiten op, een korte afscheidsrede door de dominee en de familie legt nog een laatste groet op de kist in de auto. Dan rijdt de auto onder klokgelui weg.
Zeer indrukwekkend en een zeer goede oplossing als er geen begrafenis volgt.
De begrafenismaaltijd was in de Kulmwirt , door toeval kwam ik bij de familie aan tafel en na het eten werd er weer gezongen ten afscheid. We kregen Fritatensuppe en Schweinsbraten met zuurkool en knödel. Het was zo druk dat er nog tafels bijgeplaatst moesten worden.
Al met al was ik pas om 16.30 weer thuis.

We hadden vandaag de Nordic Sports gekocht en daar zat een Löfler boekje bij. Nou heeft Jannick vorig jaar als fotomodel voor hen gewerkt en later stonden er foto,s in een boekje waarvan hij in de kleren stak maar niet te zien was. Dus hadden we hem erg gepest met je hoofd bevalt ze niet enz. Maar nu staan er dus foto,s van hem in. De oplage is enorm in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland en meestal zit er de hele winter (elke maand) bij elke Nordic Sports een boekje bij. Het zijn deze keer ook mooie foto,s.

Ook de tv serie gaat al snel van start want van de week is bekend geworden dat de ORF het ook gekocht heeft en die gaat het al vanaf 26 november uitzenden op ORF 2 op primetime 20.15 u. Er komen voorlopig 4 afleveringen op de donderdagen 26 nov. , 3 dec., 10 dec. en 17 dec.
( Oostenrijk) Waarschijnlijk gaat de ZDF het op dezelfde tijd uitzenden.( Duitse zender)
We zijn uiteraard nieuwsgierig wat er van Jannick in deze 4 afleveringen nog inzit.
Ik dacht dat in Nederland ook ZDF te ontvangen is.

In huis blijft er van alles liggen omdat we gewoon geen tijd hebben om wat te doen.

18 november 2009 13:00 | Door: Annemarieke Gecondoleerd. Ik hoop dat de pijn snel minder zal worden.

molenaar.ruesink 2017-09-23 19:24:56

21 november 2009 19:55 | Door: Jeannette in Tirol Mooie foto´s. ´k Ga kijken op op de donderdagen 26 nov. , 3 dec., 10 dec. en 17 dec. Die engelse buren, zijn die dat van dat zwembad boven ? Mijn schildklier-aanval kreeg ik in dat iets hoger liggende hotel met zwembad en was blijkbaar van engelsen. Zal mijn fotoboeken van 20 jaar geleden nog eens nakijken.