Sombere dag

Oostenrijk, Liezen

Na de hevige wind gisteravond was het vanmorgen rustig wel zwaar bewolkt. Het werd toch nog 21 graden. Ingrid kwam zeggen dat ze naar Liezen ging en of ik mee wilde . Ja dus meegegaan naar Liezen. Eerst Theresa naar de Kiga gebracht en dan door naar Liezen. Ingrid had een nieuwe parasol voor de kinderwagen nodig en die hadden ze bij de Lutz. Zag ik daar een kinderstoel staan zo eentje waar je tafel en stoel van kan maken voor 29 Euro- Dus we hebben Sabrina erin gezet op het stoeltje aan de tafel en ze was helemaal gelukkig. We kunnen haar vast zetten in het stoeltje en ze kan dan overal bij zitten zoals aan de salontafel of buiten aan de kleine tafel of ze kan aan haar eigen grote tafel verven en tekenen want dat doet ze graag. Omdat ze niet op de plastik stoeltjes kan zitten kon ze nooit erbij zitten. Ze heeft wel een triptrap aan de grote tafel maar je zit niet altijd aan de grote tafel. Wat is ze blij ermee. Dan ik even boodschappen gedaan bij de Lidl en we zijn weer naar huis gegaan. Eten gemaakt en Jan was nog steeds bezig met de ombouw van de radiator. Ik kijk en zeg waarom zit er zo´n grote kier tussen de planken. Dat was al en ik nee dat was niet zo. Heeft hij een plank hardstikke scheef gezaagd 1 1/2 cm verschil tussen boven en onder. Zag ik zelfs met blote oog. Hij wil perse bezig zijn maar neemt geen raad aan en vraagt ook niets dus we hebben steeds woorden want hij doet het niet goed. Hij mag van mij van alles doen maar het moet wel goed zijn anders kan ik het zelf ook in elkaar spijkeren want ik bak er ook niks van. Maar ik weet hoe het moet maar kan het niet met mijn handen. Dus als hij naar mij luistert en hij zijn handen gebruikt kunnen we samen veel. Maar hij wil alleen- Dus nu heeft hij weer alles uit elkaar gehaald en begint er opnieuw aan ook een manier om bezig te blijven. Maar ik zit al 3 dagen in een kamer vol rotzooi en het eind is nog niet in zicht. Eind van de middag komt Sabrina want dan gaat Ingrid met Theresa naar karate. Straks moet Jan nog wat dingen van de zolder halen die kunnen dan nog naar de Bergrettung want we hebben de losse houten Pooh tafel niet meer nodig. Er moet nog ergens een nieuw kattenluik liggen en misschien nog wel meer. Opgeruimd staat netjes. Ik vond nog een swifferstok en een boek ook kleine beetjes ruimen op. Dan gaan we morgenochtend kijken wat we weer naar huis kunnen slepen van de rommelmarkt daar.

Net toch even afgezegd dat Sabrina bij ons kan komen want de avond over de Blackout begint al om half 7 en dan zijn ze nog niet terug dus Sabrina moet wel mee met hen. Het gaat erom wat gebeurd er als de elektriciteit uitvalt voor langere tijd en wordt georganiseerd door de Zivilschutzverband. Jannick had eigenlijk ook gewild maar die reist af vanavond . Jan wil ook mee dus gaan we samen.

Diesen Monat feierte Josef Wotruba (Seppi) sein 20-jähriges Dienstjubiläum in der Klinik Diakonissen Schladming. Wij hebben altijd grenzeloze bewondering voor deze zwaar gehandicapte man. Hij fiets elke dag op zijn driewieler van Stein an der Enns naar Schladming. Een keer was zijn fiets kapot stond hij te liften en wilde hij van Stein naar Gröbming . We hebben hem toen meegenomen en hij had ook begrepen dat wij bij de Spar waren in Gröbming want hij kwam mooi ons zoeken en vragen of hij ook weer mee terug kon. Dat was toen geen probleem maar we wilde wel eerst even bij Sankt Martin tanken nou dat vond hij ook geen probleem en vroeg wel of hij dan voorin mocht zitten.

De avond over de burnout begon om 18.30 in de Kulturhalle. Eerst een dame die begon te vertellen wat het inhoud en waardoor het gebeurd. Dat we steeds eraan voorbij schampen maar dat het zeker tussen nu en 10 jaar gaat gebeuren.
Dan iemand van het E werk die echt een hele goede voordracht gaf en liet zien wat ze hier kunnen en wat het voor de gewone mensen inhoud. Een ding staat vast dat zonnepanelen met een opslag de best mogelijke voorziening is voor de private huishoudingen. Maar voor veel mensen is het financieel niet te overzien om alles in huis te hebben wat je moet hebben en voor veel mensen waar laat je zoveel water? 2 liter per persoon per dag en minimaal voor een maand. Voor ons 12 liter per dag zeg 30 dagen is 360 liter. De uitval zal zeker het grootste deel van Europa treffen. Er was een film van de Zwitsers en een film van de Duitsers. In Duitsland was een te waterlating van een heel groot schip daarvoor moest de stroom gekapt worden totaal in overleg. Op dat moment dat het gebeurde trof een enorme windvlaag de kust onaangekondigd van Duitsland en in een paar tellen werd het ene stroomnet na de andere lamgelegd omdat ze de overspanning niet aan konden. Dat was een voorproefje van wat een burnout is. De dame die begon met alles uit te leggen waarvoor je moet zorgen bv genoeg medicijnen in huis als je die nodig hebt. Dus ik was de eerste bij heeft u vragen om te vragen hoe ze dat gedacht had. Afgelopen winter toen st Nikolai was afgesloten van de buitenwereld was het eerste waar de mensen gebrek aan hadden medicijnen. Waardoor ?? omdat je niet meer dan 1 verpakking van de Krankenkasse krijgt en je hebt pech als daar maar voor 7 dagen in zit. Dus kom niet aan met dat je overal van minstens een extra verpakking moet hebben want die krijg je gewoon niet. Tel daarbij dat veel medicijnen genehmigd moeten worden en als je 1 dag te vroeg aan vraagt krijg je al een afwijzing. Deze dame negeerde het gewoon , ging door met zijn er nog andere vragen. Daar was ik het niet mee eens en zei haar dat ook. Volgens haar kon je gewoon medicamenten extra aanvragen. Toen brak er tumult uit onder de aanwezigen. Ze kwam nog aan met dingen die de hulporganisaties kunnen en de brandweer die aanwezig was zaten allemaal al nee te schudden.
Er waren drankjes voor de mensen en deze keer best een grote keus.
Na afloop van de avond was er Grillhuhn voor iedereen met een Semmeltje van de Grill van Spanberger. Grote kippen en erg lekker. Je moet bunkeren als de gemeente betaald. Er waren ook weer spaarlampen dus 2 voor Ingrid en 2 voor ons meegenomen. Dan hebben we in ieder geval lampen ook al hebben we er niets aan als de stroom uitvalt.