St Lucia

Vandaag viert men in kerkgemeenschappen alom het feest van St.Lucia, martelares in Syracuse rond 304 tijdens het bewind van keizer Diocletianus. Ze werd met een dolksteek in de hals gedood. Ze is de enige heilige die vereerd wordt door de Lutheraanse Zweden, Denen en Noren in vieringen die veel voorchristelijke elementen van een midwinter lichtfeest hebben behouden.

Koud weer, vorst en af en toe zon.
We waren al om 7uur op en dan ook veel huishoudelijke klusjes gedaan. Gisteren heb ik een hele grote pan Kürbissuppe gemaakt en vanmorgen gepureerd en in diepvriesdozen gedaan en wat bewaard voor vanmiddag.
Om 9 uur kwamen Jannick en Theresa koffie drinken en Jan ging met Jannick in hun huiskamer de tv aan de wand hangen. Ik ben met Jannick nog snel even wat inkopen gaan doen bij de Billa. Dan middageten en ondertussen mocht Theresa de Barbiefilm op tv kijken. Ze is daar helemaal gek van en normaal eten we in de keuken aan tafel maar vandaag mocht ze aan de kleine tafel in de huiskamer en dus kijken.
Nu zijn Jan en Jannick weer in de kamer van Jannick helemaal beneden bezig. Verlichting aan het aanleggen. Theresa slaapt en ik even niets.
Ik vind hier mijn kunstboompje helemaal niets, zo klein. In de Sölk viel dat niet op maar hier heb ik het zelfde gevoel als Jannick ik wil ook een grote boom. Nu heeft Jannick ook voor mij nog een grote bij de brandweer besteld en verheug ik me daar maar weer op-
Geen idee of het duur is met 20 euro per meter. Die van mij wordt tussen de 1.50 en 1.70m. Die van hem komt ook van de brandweer. Voorlopig staat mijn kunstboompje en geniet ik daar maar van .