Goed en minder goed nieuws

Nederland, Leiden

Omdat we voor Jans operatie in Nederland waren gebleven,gezellig bij mijn jongste zus in Leiden. Heb ik de gelegenheid genomen om in mijn geboortestad rond te kijken.
Had ik al heel veel jaren niet gedaan.
Ik heb het huis gezien waar we woonden aan de Middelstegracht 57 en het Schachtenhofje 3 aan de Middelstegracht waar mijn oma woonde en we ook nog ingewoond hebben gezien.Alles heel erg veranderd, het zijn nu heel mooie huizen geworden.Ze hebben het huis van mijn oma en het naast gelegenhuis 1 woning van gemaakt en achter het huis was een binnenplaatsje wat nu de keuken is.Er is een doorgang van het hofje naar het
achterliggende hofje aan de Uiterstegracht gemaakt.De grote deuren naar de kleuterschool zaten er nog.En aan de Middelstegracht het pandje van de school ook nog.Ik heb daar op de kleuterschool gezeten.Ook het naast gelegen evangelische centrum van de fam.Dikkes was er ook nog.Daar speelde ik als kind met Dorie Dikkes.De familie woont er ook nog.
Het huis waar wij woonden was vroege heel raar ingedeeld wij woonden op 57 en er was een woning boven ons die nu er bij getrokken is.Wij hadden een soort opkamer die nu bij het hoekhuis wat vroeger de schoenmaker was behoort.
onder die opkamer was een kelderruimte die je kon bereiken door de trap weg te halen.Wij konden die ruimte nooit gebruiken omdat er een beerput zat die vaak overliep.
Vroeger was de straat een gracht en na het dempen hielden de huizen dat soort problemen.Nu was het een woonruimte.
De wijk is erg veranderd en het was wel leuk te zien wat er nog wel allemaal stond en hoe alles is opgeknapt.Ik ben van ons huis naar de Hooglandsekerkgracht gelopen,zoals ik vroeger naar school liep.
Over de kaasmarkt.De school staat er nog, maar het is geen school meer.
Het voelde toch als een soort afscheid nemen.
Ik ben in ieder geval blij dat ik het gedaan heb.
Manfred mijn zwager heeft een bootje en we hebben op zondagmiddag door de grachten van Leiden gevaren.Het was heel erg mooi weer en het was drukker op de grachten met bootjes dan op de rijksweg met autoos.
We zijn ook nog wat buiten Leiden gaan varen.het is typisch Leids om een bootje te hebben , ik denk dat de meeste Leidnaars een bootje hebben.Ook zij er ontzettend veel woonboten.

Ik weet niet wanneer er weer nieuws op de site komt want het is in Oostenrijk niet makkelijk om internet te gebruiken.
Als Jannick op school is kan hij het er op zetten.Of als het internet op de camping werkt proberen we het daar te doen.

27 juli 2006 11:48 | Door: Ank Lieve pechvogeltjes, We wensen jullie sterkte met alles en duimen ervoor dat alles snel weer goed komt. 31 juli 2006 17:58 | Door: Merle&Hans&Tamara Sterkte! 13 augustus 2006 14:33 | Door: Astrid & Peter van Jan en Erna van jullie tegenslag vernomen. Via deze weg wil ik jullie de komende week en weken heel veel sterkte toewensen en hou je haaks.