Schladming

Oostenrijk, Schladming

Schladming (745m)is een klein plaatsje aan de voet van de Dachstein, je kan er heel goed wandelen of nordic walken in de omgeving.Vroeger waren er veel mijnen , ik geloof nikkel en zilver.In de winter is het een bekend ski gebied.Ik kijk vanuit het internaat op de Planai 1894m hoog.Ze springen ook elke dag met van die paragliders/hangers naar beneden, ze landen dan vlak achter het internaat.Wij biken de Planai naar beneden. Mijn ouders hebben een caravan vlakbij in Ramsau am Dachstein.(er is nog een Ramsau ergens)Dat is een beetje hoger op 1400m.De camping heet Beach omdat het aan een meertje ligt.De camping ligt aan de voet van de Ritisberg.In Schladming is een echte waterval(een kleintje)een bierbrauerei(Schladminger)een klein maar gezellig centrum.Voor onze rolski trainingen gaan we naar Ramsau, en op dit moment voor onze langlauftrainingen naar het gletsjerplateau 2700m.De Dachstein zelf is wel 3004m hoog.Er is zelfs sinds dit jaar een hangend uitkijkpunt op de gletsjer de Skywalk.Je kan met helder weer tot aan het Triglav gebergte in Slovenie kijken.
We nordic walken en mountainbiken ook veel in de bergen.Ik fietste van Ramsau naar beneden en dan bij Pichl of Mandling weer terug omhoog.In Ramsau is het eigelijk het hele jaar druk, zomers veel rolskiers en mountainbikers en in de winter met langlaufers.De topselecties van veel landen van het langlaufen,rolskien,alpine en de biatlon trainen het gehele jaar daar.Je mag eigelijk niet op de openbare weg rolskien , alleen op het Vorberg gedeelte.Ik heb ook al een waarschuwing van de politie gekregen, ik was met de groep aan het rolskien en de trainer reed er achteraan.
Dus daar kon ik niets aan doen.
Het sporten gaat me nog niet vervelen ook al is het erg vermoeiend de afwisseling is erg leuk.Ik doe dingen die ik in Nederland niet zou kunnen doen.