Venetie en Murano

Italië, Venetien

Maandag 16 mei
Jajaja de zon schijnt en de lucht is blauw . We werden wakker van de werklui , niet echt leuk als je op vakantie bent. Ze kwamen dus het pad direct achter onze tent asfalteren en we namen dus de vlucht en we gingen naar Venetie. We konden een dagkaart kopen voor de boot naar Venetie en terug en die de hele dag geldig is op alle busboten.Voor 16 euro pp maar gedaan. De boot er naar toe was al een belevenis en wat veel te zien. Ze zijn aan de kust van P.ta Sabbioni enorme pleziervaart havens en pieren aan het aanleggen. Echt een enorm project.
Dan kwamen we op S Marco aan, we wisten gewoon niet wat we zagen, wat een mensen. Op de gok maar gewoon gaan wandelen, er staat veel in de steigers en bij veel dingen stonden enorme wachtrijen. Maar omdat het zo warm en zonnig was bleven we toch liever buiten. We hebben tot aan de middag daar rond gestapt en toen we in de buurt van de Rialtobrug waren en het hart van Venetie waar de markten zijn hadden we vermoeide voetjes en besloten we op een boot te stappen, met de gedachte kijken waar we uit komen. De boot ging met een ruime boog om Venetie en allerlei haltes deden we aan en we kwamen toch weer bij S Marco uit. We wilden ondertussen wat eten maar het was zo vol dat we eerst maar op een boot naar Murano zijn gestapt, het glaseiland. Daar was het veel rustiger maar het was toch nog even zoeken voor we iets gevonden hadden waar we zijn gaan eten. Heerlijk in zo`n achtertuin van een restaurant, waar de duiven gewoon op je tafel kwamen zitten. Na heel lekker gegeten te hebben en uitgerust te zijn weer op pad om glas te gaan bekijken. Er zijn dus allerlei glasfabrieken , glas blazerijen en glas winkels. Ongelooflijk mooie dingen gezien die oooooooooozzzzzoooo duur waren , maar ook veel kitch. Cadeautje voor Jannick gekocht, die ik onder het eten ook nog even gesproken had en die vertelde dat het thuis heel slecht weer was. Het is 0 graden en gisteren was het dus ook zeikweer. Op sommige plekken sneeuwt het in Oostenrijk en veel passen zijn dicht.Ze hadden inderdaad al gezegd dat de sneeuwgrens naar 1000 meter zou gaan en incidenteel eronder. Nee dan nemen we de slechte dag van gisteren maar voor lief en genieten nu weer van de zon (in de schaduw 25 graden en toen we zaterdag aankwamen dik 30. Dus tot nu toe alleen de zondag koud en slecht bij ons.
Van Murano weer met een andere boot terug naar S Marco waar we lekker op een terras ijs zijn gaan eten en dan met de boot terug. Ondertussen was er wel bewolking op komen zetten en op de boot terug was het alweer wat fris voor de korte broek en blote armen. Tegen 19 uur weer thuis.
De indrukken die Venetie heeft achtergelaten zijn ontelbaar, een stad die met geen enkele andere stad te vergelijken is. Uniek in zijn soort. Van de week gaan we nog een keer want er is zo ontzettend veel te zien.
Thuis gekomen bleek dat het asfalteren de hele dag heeft geduurd met ontzettend veel lawaai en stof.

23 mei 2011 11:52 | Door: Annemarieke Jeemig, wat een hoop foto's! Heb jij ook nog wat met 2 ogen gezien? ;-)