Weer thuis

Oostenrijk, Tumeltsham

Freitag 23.September
Weer super geslapen , en het kleine katertje Rocky heeft bij ons geslapen. Een snoezig zeer speels hoofdzakelijk wit met wat zwart beestje.
Helaas na het ontbijt afscheid nemen. We hebben het geweldig bij Marjanne gehad . Ook de terugweg voerde door Tjechie en het zag er verschrikkelijk uit daar in die grensstreek.
Op weg en over de grens in Oostenrijk toch van de weg af om iets te zoeken waar we wat konden eten. Dat vonden we in een klein dorpje en Jan een Kasplatte en ik een Waldvierteljause. Weer heerlijk op het terras in de zon want we hebben dus alle dagen zon en mooi weer gehad.
Dan gesterkt weer op weg voor het laatste stuk Voor we thuis waren nog even snel de post bij het postkantoor gedaan en dan echt naar huis. Heerlijk om weer thuis te komen. Auto leeghalen , boodschappen in Duitsland gedaan hebben ze meer en goedkoper, koffertjes eruit.

Ingrid vertelde dat het bedrag dat ze moet nabetalen weinig is met wat ze echt had moeten betalen over de 2 1/2 jaar en ze heeft nog wat voordelen eruit gesleept. Nu blijken er problemen rond de boiler , de verbruikt waanzinnig veel en gaat helemaal niet op nachtstroom zoals we al die jaren dachten, Jannick zette zelfs de schakelaar over als we logees hadden zodat we dan oveer meer warmwater konden beschikken. Een onzinverhaal dus want dat bestaat al lang niet meer voor een huishoudboiler . Nu wil ze kijken of het warme water van ons toch op hun net kan of dat niet te veel water verbruik is voor het warme water bij ons is en door de boiler zijn we een 2 persoonshuishouding voor het E-werk (als ze maar kunnen verdienen) Nu wil Ingrid weten wat wij willen maar dat hadden we al gezegd voor we de badkamer gingen verbouwen en alles kon niet en nu wil ik daar niet meer over nadenken en mijn portemonnee is leeg. De badkamer heeft heel veel meer gekost doordat we die boiler niet kwijt raakten . We de ruimte niet hadden voor een douchecabine en dus wel een inloopdouche moesten maken en alles eruit breken. Het warme water voor de douche dat is alleen in de morgen naar boven en Jan en ik douchen na elkaar meer gebruiken we niet , we wassen onze handen aan de wasbak daar na de toilet maar in de keuken is het onhandig en duur als je elke keer warmwater van ver weg laat komen. Ik had toen de oplossing om een kleine Durchlaufheitzer voor de 2 wasbakken te monteren. Die verwarmen alleen wanneer je warm water vraagt.

Jan en ik hebben ook vragen gesteld naar aanleiding van de elektra rekeningen omdat wij vele malen hoger hadden berekend en zij niet wilden horen want de rekening die ze kregen was veel lager. We hebben geprobeerd voor de verbouwing en voor de omstelling naar zonneboiler van hen en de pelletheizung om ons daarin mee te nemen maar dat kon voor het water niet. Tja en nu??
We zijn weer thuis en alledaagse leven valt weer hard op ons hoofd.