Lange Nacht der Museen

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Zaterdag
We besluiten om naar Salzburg te gaan voor de Lange Nacht der Museen.
Bij ons vandaan is alleen Trautenfels en Admont en Burg Strechau en daar waren we vorig jaar al. In Salzburg is heel veel te doen en we kennen Salzburg goed genoeg om op pad te gaan. We besluiten een hotelkamer te nemen in het Airport Hotel. We laten de auto daar staan en nemen een dagkaart voor het openbaar vervoer wat maar 3,20 euro pp is. Een enkeltje naar het centrum kost al 2,70 euro pp. Het was super mooi weer en heel zonnig warm.
We waren rond het middaguur in het centrum en zijn eerst bij onze vaste Chinees gaan eten, lekker buffet . Dan lekker slenteren door de stad en wat winkels in. We hebben wat belegde broodjes en drinken bij de Billa gehaald en zijn terug gegaan naar het hotel. Wat warmer aangekleed voor de avond en weer terug naar het centrum. Wij zijn eerst naar het Rathaus gegaan waar ook het Arsenal van Salzburg is en er was wisseling van de wacht.
Dan hebben we het Arsenal bezichtigd en zijn naar de Dom gelopen. Onder de Dom is het Domgrabungsmuseum, het ligt deels onder de Domplatz en deels onder de Residentzplatz.
Er zijn delen van Romeinse huizen, waarvan muren, vloeren,architectuurdelen, mosaieken, maar ook kanalen en warmelucht systemen. Ook zijn er delen van de westtoren van de vroegere Dom uit de tijd eind 1200. door Erzbischof Konrad de 3e uitgebouwde Romeinse Dom. Bij een brand vernietigd in 1598. We hebben zelf een paar jaar geleden nog gezien hoe ze met opgravingen daar bezig waren. Vandaar naar de Dom zelf, en het Dommuseum. Heel erg bijzonder is de Dom want we konden vanaf de Westzijde boven vanaf het grote kerkorgel de Dom inzien. Er was een orgelconcert met het Salzburger koor en solisten. Een poos geluisterd want ik vond het geweldig en indrukwekkend. Ik geloof dat ze Bach speelden. Het raakte me diep van binnen om de muziek in deze ambiance te horen. Helaas kan het Jan helemaal niet bekoren en zijn we het museum na enige tijd gaan bekijken. Maar dat was ook heel bijzonder want je kon de muziek op de achtergrond nog horen.
Aan de ene zijde was een foto tentoonstelling met als titel "Ins Herz getroffen"over de wederopbouw van de Salzburger Dom 1944-1059.
Op 16 oktober 1944 rond 11.20 u werd de salzburger Dom door een bom getroffen. De koepel stortte in.Bij deze bom vielen geen slachtoffers door andere bommen op Salzburg wel.De oorlog kwam laat in salzburg mar trof het gelijk vol in het hart.De weder opbouw begon gelijk na het einde van de oorlog. In 1949 werd het Kuppelkreuz opgebouwd.Geldgebrek zorgde dat de bouw stil kwam te liggen. In 1959werd de Dom feestelijk door de aartsbisschop Andreas Rohrracher geopend.
Aan de andere zijde van de Dom kan je kunstschatten zien over 1300 jaar.
Het mueum is in de galereien van de in Barokstijl gebouwde Dom.Het heet de kunst en wonderkamer.Er hangt een wek van Paul Troger "Christus bei Nicoermus" uit 1739.
We zijn dan naar het Panorama Museum gegaan, heel mooi. Je kon met kijkers een deel dichterbij halen en bekijken. Behalve de Panorama van Salzburg waren er veel landschapschilderijen te zien . Het panorama is geschilderd door Johann Michael Sattler (1786-1847). Je ziet Salzburg zoals het 200 jaar geldeden was.De andere schilderijen de Kosmoranen werden geschilderd door Hubert Sattler Die heel veel gereisd heeft en laat zien op zijn schilderijen hoe het in de 19e eeuw was. Er hangen schilderijen met landschappen uit Oostenrijk maar ook uit Egypte, Spanje en nog heel veel andere landen.
Dan naar het Salzburg museum Neue Residenz waar ook een thema tentoonstelling was met werk van Rudolf Szyskowitz (1905-1976). De tentoonstelling heet “Zwischen Tradition und Erneuerung”. Een Oostenrijks kunstenaar, die lange tijd in Graz werkte en in zijn kinderjaren lange tijd bij zijn grootouders in Salzburg was. Hij was van 1964 tot 1972 verbonden aan de Internationalen Sommeracademie für bildende Kunst in Salzburg.
Zijn schilderijen zijn wat mij betreft veel te donker en somber geschilderd. Maar bv gezichten haarscherp erin. En vanaf zijn begin periode tot aan het einde allemaal zo donker geschilderd.
Op de eerste verdieping de tentoonstelling “Salzburg persönlich”Het laat het leven zien van verschillende mensen, vrouwen en mannen, uit het bereik kunst, architectuur, wetenschap, literatuur, muziek, fotografie, handwerk,en arbeid zien. Elke persoonlijkheid heeft een eigen nis . Er waren nog wat andere tentoonstellingen te zien.
We zijn door het centrum naar de andere kant gelopen naar het Spielzug Museum. Daar was ook een muziekinstrumenten tentoonstelling en een tentoonstelling over het ontstaan van Struwel Peter. Uiteraard veel speelgoed te bekijken. Een leuk museum ook voor kinderen.
Dan om de hoek naar de liften die omhoog gaan de Monchberg op naar het Museum voor moderne kunst. Er was een foto tentoonstelling die me niet kon bekoren maar boven de moderne sculpturen vond ik geweldig en mooi. Ook was er mooi schilderwerk te zien van bv Gustaf Klimt. We moesten wel in een super rij staan om naar boven te kunnen gaan, gelukkig naar beneden ging het snel. We gingen met de speciale Langenacht buslijn naar het wisselpunt van de bussen want er waren 3 lijnen. We wilden naar Elsbethen waar ook een museum te bezoeken was. Maar de bus was net weg en we wilden geen uur wachten dus namen we de buslijn naar de Stiegl brouwerij. We kregen daar een rondleiding en er is een museum bij. Uiteraard met bierproeven. Er is een groot gastronomisch deel bij en wij besloten eindpunt en zijn in het grote cafe gaan zitten. We hebben het Herfstbier gold geprobeerd, erg lekker en is oranje van kleur. Lekker een Jausn Bretl daarbijmet heerlijk brood, verschillende kazen, worst en beenham en verschillende groente hapjes erbij. We zijn op de buslijn vandaar naar Hangar 7 gegaan, dat is een museum bij het vliegveld en we dachten dan komen we daarvandaan makkelijk in het hotel. We moesten toch nog een aardig eindje lopen want het was helemaal aan de andere kant van het vliegveld. Ik denk dat we tegen half 2 terug waren en ik heb toch nog het bad vol laten lopen om de vermoeidheid en mijn pijnlijke voeten, en de indrukken van me af te spoelen.

Zondag
Na een lekker ontbijt uitgerust weggereden. Het is nog warmer dan gisteren en super mooi weer. Thuisgekomen en verrassing, onze Hansi is geweest met haar man. Hoe we dat weten??
De ramen staan open, alle deuren van de appartementen zijn open, de stofzuiger in de hal, de planten verplaatst, grote olievlekken op het asfalt, grote vlekken van waarschijnlijk de auto wassen voor de deur, de tractor staat met een lekke band en de accu op te laden en als klap op de vuurpijl heeft ze her en der in de coniferen van Alfred geknipt!!! Het ziet er niet uit .
Ze hebben de boot gewassen en schoongemaakt, die gaat denk ik naar de stalling want het is 1 oktober geweest. Die boot wordt gewassen en schoongemaakt en de motor nagezien als hij uit de stalling komt, dan voor ze ermee 2 weken op vakantie gaan, dan als ze terug komen en als de boot naar de stalling gaat . Dat geldt ook voor de luxe auto die ze alleen voor de boot hebben en die ze bij ons in de garage zetten, de boot staat in onze carport. Kan het gekker.
De tractor gebruiken ze om de boot te verplaatsen maar waarschijnlijk is het gewicht van de boot een beetje veel voor de zeer oude trekker. Maar wij moeten ermee maaien en sneeuw ruimen. En hij is al zo vaak in reparatie geweest. En waar de ramen open hebben gestaan hebben we gelijk veel vocht binnen gekregen en de ontvochteraar hebben zij al een tijd geleden meegenomen.
Ik heb deze keer foto,s gemaakt en stuur ze van de week naar Alfred voor wij het weer over ons krijgen. Alfred wilde dat er mensen in het huis wonen omdat leegstand inbraak geeft. Maar ramen open zetten, met niemand in huis , met alle deuren van de appartementen open en grote ladders die zo uit de schuur te pakken en nog net geen bordje erbij hier moet je zijn zal toch ook niet de bedoeling zijn.