Gipfelstürmer

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Donderdag
en Omdat het toch nog steeds heet is en ik gewoon geen zin heb om iets te ondernemen ga ik naar het Bezirk in Gröbming.
Hier kreeg Bij het Bezirk heeft de dame ons al vele malen goed geholpen en ze ging nu ook aan het bellen. Maar in ons Bezirk is Ramsau de enige biatlon vereniging. De dichtstbijzijnde is in Irdning , daar traint de top van Oostenrijk en de trainer daar heeft zelfs zeer getalenteerde kinderen die aan de top van Oostenrijk staan. De dame bij het Bezirk had al een vriendin gebeld omdat haar kinderen biatlon willen doen, om te vragen waar zij heen gaan, maar die hadden ook in Irdning om toelating gevraagd en niet gekregen omdat daar alleen de top terecht kan. Toen heeft ze de burgermeester gebeld om naar de sportvereniging te vragen en kreeg en telefoonnummer van de broer van Waldhuber. Die kon haar het telefoonnummer van de broer geven en die heeft ze toen gebeld. Na uitleg en de vraagstelling of zij het wapen willen importeren is er in ieder geval een goed resultaat uitgekomen. Heer Waldhuber wordt de nieuwe trainer van Jannick en gaat hem lesgeven in Ramsau. De wapenhandelaar in Schladming gaan ze vragen om het wapen te kopen en dan kan Jannick het wapen van hem kopen en dan is het geen probleem. Want het probleem ligt in het feit dat je pas vanaf 18 een wapen kan invoeren en wij niet gerechtigd zijn. Jannicks wapen vergunning en Europesche wapenvergunning zijn al klaar. De wapenhandelaar kent zij persoonlijk en ze zegt dat het wel in orde zal komen. Terwijl ik bij de Ritis stond te wachten kreeg ik al een telefoontje van het Bezirk dat de wapenhandelaar in Schladming inderdaad het wapen voor ons importeerd.
Om 13 uur ging ik met de GipfelStürmer mee. Er zou een Gipfelkreuzeinweihung zijn. De meeste mensen gingen met auto’s of met de lift naar boven. Een kleine groep mensen ik denk zo’n 20 gingen naar de gipfel lopen. De temperaturen zijn extreem hoog en bereiken 38 graden. Gelukkig is het grotendeels door het woud naar boven maar wel heel steile paadjes. We moeten veel door het water lopen want er komt veel water naar beneden. Het is afzien voor mij en er zijn nog 2 mensen die ook geheel op hun gemak lopen en die mij blijven begeleiden en de tijd nemen zodat ook ik naar boven kom. Bij de Ritisstadler krijgen we wat te drinken en na wat rust gaan we over de Gipfel lopen en het was de bedoeling dat we uit zouden komen bij het kruis. Maar we werden achterhaald en kregen te horen dat we zo snel als we konden naar de Ritisstadler moesten vluchten omdat er gigantisch gevaarlijk noodweer aan kwam. Binnen 5 minuten begon het al en ik had echt angst. Gelukkig waren we niet ver van de Ritisstadler en hadden we veilig onderdak maar er waren honderden mensen en de meesten moesten toch daar naar binnen.Het leed was toch niet te overzien geweest als we in het woud waar we al door veel water heen moesten waren overvallen.Want de toevoer van water was ook enorm. We werden later met taxibusjes opgehaald want de liften werkten uiteraard niet meer. Er is heel veel schade hier overal en het duurde heel kort. Het was een soort tornado die over ons heen raasde.
Alles is voor de rest van vandaag afgelast, want er zou ook in de avond Sonnewende zijn op de berg. Overal in Oostenrijk waar het over getrokken is , is heel veel schade. Jan heeft bij het huis geprobeerd te redden wat er buiten door de lucht vloog en zijn bril is afgewaaid en in de beek terecht gekomen. Dus als we een forel met een bril voorbij zien komen! Gelukkig een heel oude anders was het toch een domper want zijn andere brillen zijn 2 weken oud. Ook mijn vogelhuis is verdwenen. De beek naast het huis had een enorme waterval. Maar we mogen wel zeer dankbaar zijn dat iedereen zonder ongelukken het overleeft heeft, want zo erg was het dus. De boompjes voor het huis zijn om maar Jan heeft ze weer recht kunnen zetten. Er was ook een workshop teamwork bij de Hochseilgarten. Ook daar was veel schade. Ik heb nog niet op de camping gekeken naar de caravan, de Hochseilgarten is er naast.
De Sonnewende werd in het Ramsau Zentrum gevierd en er waren zeer weinig mensen.
De muziek was erg goed, door “Mystic alpin” experimentele volksmuziek. Dat was echt te gek en erg jammer dat er zo weinig mensen waren. Jannick was ook mee en die vond het ook geweldig. Hij heeft de hele week al testen en een aantal waren goed maar de looptest vandaag heeft hij afgebroken. Ik denk dat hij toch ook last van de hoge temperaturen had. Hij is gisteravond ook voor een algeheel onderzoek naar Vincent Vermeulen geweest. Die is tegenwoordig de fysiotherapeut van de school.