NK maraton

Oostenrijk, Schwendt

Zaterdag 30 januari
Al heel vroeg naar het stadion want de klem van mijn waxbok is kapot gegaan en ik kan dus mijn ski er niet op vast zetten. Ik was de eerste in het waxhok van Vasasport dus lekker op mijn gemak gewaxt.
Voor de marathon starten zelfs 30 Nederlandse heren
Ook vandaag weer lekker sneeuwval.
Ik word 7e met een 13 minuten achter Herbert die vandaag wel 1e Nederlander maar 2e in het algemeen klassement werd. Voor mij is 20 km nog marathon afstand voor Herbert in de Worldcup een normale afstand. Ik hoef me niet te schamen want ik heb wel de beste marathonlopers van Nederland voor me.Hier zijn helemaal geen klasse in behalve dames en heren.
We besluiten om na het middageten toch af te reizen, het weer was iets opgeklaard maar toen we vertrokken sneeuwde het al weer. Gelijk een stukje verder raakte een auto in de bocht de weg kwijt en belandde naast de weg tegen de bomen. Ik heb eerste hulp verleend aan de kinderen want die waren in chock. Mijn moeder het verkeer geregeld of wel ze gaf aanwijzingen wat ze moesten doen en toen dat liep zijn e door gereden. We zijn binnendoor over Zell am See en de passen gereden. Prachtig maar wel soms hevige sneeuwval. Maar aangezien de vakanties in verschillende Bundeslanden van Duitsland en Oostenrijk begonnen zijn was dit een betere route dan de Dreieck Munchen Salzburg.
Ik kruip gewoon mijn bed weer in en hoop dat het morgen beter gaat.

De Tauernlauf marathon die op zondag zou plaatsvinden en die ik ook zou lopen is afgezegd. Jannick
#

Zaterdag
Alweer sneeuw sneeuw en sneeuw.
Vandaag marathon skate over 20 km. en we moeten al vroeg naar het stadion want Jannicks waxbok is kapot en hij kan zijn skies er niet op vast zetten. Dus hij gaat in het hok van Vasa waxen.
We zijn de eerste dus hij kon het op zijn gemak doen.
Jannick is overgestapt naar Salamon skies en hij is dik tevreden ermee.
Hij heeft nu zijn Salamon spullen rechtstreeks van de fabriek en ze worden voor hem gemaakt dus hij heeft een beetje rare maat die je niet kan kopen. Hij heeft eerst uitgebreid mogen testlopen voor hij accoord ging.
Het was een mooi aanbod en de moeite waard om met hen in zee te gaan.
Jannick is goed weg samen met Herbert Cool, machiel Ittman, Niels Hopman (Niels woont ook in Ramsau).
Na de eerste 10 km lopen Herbert en Niels voorop. Maar voorbij de 10 km is Niels uitgestapt, te hard van start gegaan. Jannick komt mooi voorin binnen , weet niet precies als hoeveelste Nederlander. Herbert heeft de marathon niet kunnen winnen dat was een Duitser , hij kwam als 2e binnen maar is dus wel Nederlands kampioen marathon. Het zou kunnen dat Jannick 7e Nederlander was en 9e in het algemeen klassement. Uiteraard was Jannick niet tevreden maar ik ruimschoots.
We zijn terug gegaan hebben gegeten en besloten omdat het evn opgeklaard was om toch weg te gaan naar huis.
We waren de hoek nog niet om en ik was alles aan het opnoemen wat hij mee had moeten nemen , kwam hij tot de ontdekking dat zijn waxbok nog op het balkon stond. Gelukkig nog dichtbij. We rijden een 2e keer weg en woor ons was er net een auto van de weg gereden. Dus Jannick zei al maar goed dat ik de waxbok was vergeten anders had ik er misschien wel op gezeten.
Jannick gelijk eerste hulp verleend en ik de verkeerssituatie geregeld. Het was namelijk erg smal en voorbij een haakse bocht. De kinderen uit de auto in een andere auto gezet , die waren in chock maar verder niet gewond. Daarna zijn wij doorgereden en gelukkig goed thuis aangekomen.
We zijn binnendoor over Zell am See gereden. De vakanties zijn in Oostenrijkse en Duitse Bundeslanden begonnen dus zo mijden we de Drei Eck Munchen Salzburg
De afstand is het zelfde alleen je rijdt er wat langer over maar dat kan ook sneller zijn als het verkeer tussen Munchen en Salzburg , zeker nu bij vakantie begin. Het rijden over de passen is ontzettend mooi en we hebben wel soms erge sneeuwbuien onderweg. Jannick is werkelijk ziek en hij is blij heel thuis te zijn gekomen. Hij gaat bij zichzelf thuis slapen en ik heb hem Jägertee meegegeven, heet water erop en in bed op drinken, je gaat behoorlijk zweten maar het helpt wel.