Kan je huilen om een vreemde?

Oostenrijk, Ramsau am Dachstein

Dinsdag
Vandaag waren we wel wakker en Jan, Jannick en Frits gingen naar Mandling omdat ze daar de papieren moesten doen voor de invoer. Helaas moet de auto naar de keuring in Liezen omdat het nog geen EU auto is. En dat wordt pas januari omdat door de feestdagen niets open is. Frits wilde met de bigfoots van Jannick gaan skiën maar zijn schoen pastte niet in de binding, wel had hij zijn schoen laten repareren. Dus hij kwam eerst middageten, Jannick had vanmorgen zijn kinderklasje weer. Na het eten ging Frits skiën, Jannick slapen en wij boodschappen doen. Jannick was wakker gebeld door Reini om ook vanmiddag een priveles te doen. Jannick ging eind van de middag naar het Rote Kreuz want ze gingen het vredeslicht ophalen in Stainach en er zou feest zijn. Frits was naar het huis van Jannick gegaan , die ging Gooise vrouwen kijken.

WaarBenJij.nu
Blijf op de hoogte
Meld je aan voor de mailinglijst RSS-feed Bel Nicolette via Hallo Buitenland.nl
Recente reisverslagen
29-12-2008 Gezellig druk (1)
26-12-2008 Sommige mensen ... (0)
24-12-2008 Fijne kerstdagen (0)
20-12-2008 Jan weer thuis (2)
13-12-2008 Dat was ... (5)
Statistieken
Dit dagboek is 441379 keer bekeken
Voorbereid op reis? check reisloket
prevnext
365 Vaccineren
Reisverslag Fijne kerstdagen
Toon op kaart
24 december 2008 | Door: Nicolette
231 0 Wenen, Oostenrijk
aA Fijne kerstdagen

Zondag 21 december
Frits kwam al rond half 2 bij ons aan, hij was om 3 uur vanochtend vertrokken uit Nederland.
Met onze auto die we van Kirsten en Jeroen hebben gekregen.
We hebben eerst gegeten en zijn dan met hem naar Jannicks appartement gegaan. Daarna even bij de langlaufwedstrijd van de Noordse combinatie wedstrijd gaan kijken. We kwamen daar Lotje Hakker tegen die met een groep hier ergens zitten.
Jannick had ambulance dienst bij de Worldcup Noordse combinatie, gisteren ook.
Hij kon dus de wedstrijden goed volgen. Na het avondeten zijn ze samen weggegaan naar Jannick.

Maandag
Wij werden uit bed gebeld omdat we ons verslapen hadden althans geen wekker gezet. Dat doet Jan altijd maar die was het vergeten. We zijn met zijn allen naar Schladming gegaan want we moesten naar de Krankenkasse, en de verzekering , en nog wat zaken. Ook moest Jan zijn hechtingen eruit laten halen op het ziekenhuis. Frits vind het helemaal geweldig om in de bergen en in de sneeuw te rijden. Het is al dagen verschrikkelijk slecht weer met veel wind en regen. Jannick moest van 10 tot 12 werken, een kinderklasje met Nederlandse kinderen. In de middag is hij samen met Frits gaan skiën op de Ritisberg. Frits wilde kalm beginnen wat zeer wijs is. Ze hebben in ieder geval plezier gehad. Na het avondeten zijn ze weer naar Jannick gegaan ,met de eerste serie van Gooise vrouwen om te kijken.

Dinsdag

Kan je huilen om een vreemde?
Vanavond zou het een groot feest voor Jannick zijn, hij had zich verschrikkelijk verheugd op deze avond. Vanavond zou het vredesvuur in Stainach aan komen bij het Rote Kreuz. Elk jaar is het ergens anders vorig jaar was het in Schladming. Ze reden met 3 ambulances van uit Schladming weg. De eerste ambulance was getuige van een verschrikkelijk ongeluk bij Gröbming, ze hebben eerste hulp verleend maar waren in shock. De andere ambulances kregen het bericht door en moesten met blauwlicht erheen. Bij het uitstappen gingen de eerste sanitaters al onderuit , de lucht van verbrand mensenvlees kwam ze tegemoet. Jannick heeft bij het hoofdslachtoffer een jong meisje een verschrikkelijke wond met zijn handen dichtgehouden. Toen er 3 artsen die ook onderweg waren om het vredeslicht te halen aankwamen. Ze hadden ook niets bij zich en moesten het doen met wat in de ambulances was.
Het meisje gilde boven de 2 mechanische zagen uit, ze zat beklemd onder het motorblok.
Jannick heeft een lijn moeten prikken en aanleggen bij een collega die onderuit was gegaan alleen op aanwijzingen van een arts die hem er doorheen praatte en die zelf met een slachtoffer bezig was. Dingen die hij normaal niet mag doen en nog nooit gedaan had.
De brandweer was ook onmiddellijk met heel veel auto’s ter plaatse omdat ze net terug kwamen van het vredeslicht halen. Ze hadden veel jeugdleden (12 tot 16 jaar)bij zich zoals ook de ambulances jeugd leden bij zich hadden. Ze werden opgesloten in de auto,s met de radio hard aan en een verbod om eruit te komen. Het meisje was 100 meter van haar huis en bijna thuis. Ze had een inhaal manoeuvre gedaan en daarbij de tegemoet komende auto over het hoofd gezien, frontaal was het ongeluk Met 3 slachtoffers.
Jannick heeft wel psychologische hulp gehad maar moet er op rekenen dat hij deze week het gegil blijft horen en het verbrande vlees blijft ruiken. Als het daarna niet weg gaat krijgt hij opnieuw psychologische hulp. Ik had gehoopt dat dit hem lang bespaart zou blijven. Hij is nog maar 17 en zou dit niet moeten meemaken.
Ze waren niet eens in dienst dus ook totaal niet voorbereid op wat komen ging. Ze gingen feest vieren. Bij thuiskomst was hij kapot, verdrietig maar hij weet zeker dat hij niet gaat afhaken dat hij dit als zijn beroep wil. We hebben maar een paar borrels gedronken en hem laten praten. Hij zou thuis slapen, maar is bij ons gebleven.
Ik ken de betrokken mensen niet, maar het doet pijn. Ik voel het leed wat deze ouders nu dragen uit eigen ervaring, een kerstmis met pijn. Het haalt rauw de verstopte pijn weer naar boven en ik kan ondanks de borrels niet slapen.
Het meest vervelende dat iedereen ervoer was dat automobilisten niet weg wilden gaan en foto,s gingen maken. Want de politie was niet zo snel ter plaatse. Terwijl de olie en benzine over de weg heen liep en de hulpverleners daar ook midden in stonden. Er werden vervelende opmerkingen gemaakt over dat het geen doen was dat hulpverleners onderuit gingen want het was hun werk. Maar bij de sanitäters zijn veel civilisten die het ipv hun dienstplicht doen. Net 18 allemaal. Wat weten ze ven het leven en dit was voor allemaal de eerste confrontatie met zo,n verschrikkelijk ongeluk. Er zijn ervaren brandweermensen onderuit gegaan. Het zijn mensen. Het zijn bijna allemaal vrijwilligers. Ze gingen feestvieren.
Jannick heeft ons gezegd dat hij bewuster hierdoor gaat leven. Ik hoop dat hij er van leert en niet dezelfde fout maakt.