Dag 9 Grado

Italië, Sistiana

Sonntag 9 September
Erg goed geslapen op het slechte bed, de vermoeidheid en de warmte hebben me gewoon knock out gegeven.
Werd pas om 8 uur wakker maar helemaal lek gestoken en grote bulten. Eerst maar eens broodjes gaan halen en ze geven geen grammetje weg want zelfs de semmeltjes worden gewogen.
We besloten naar Grado te gaan want volgens de info hier zou er markt zijn. Het was al vroeg bloedheet , volle zon en strak blauwe lucht maar het is me gewoon te heet. Op Grado aangekomen hebben we alle straatjes van het schiereiland gezien , allemaal eenrichtings verkeer en nergens parkeerplek. Dan ergens achteraf en een flink stuk lopen een plekje . Dan lopen naar het centrum van Grado, erg druk, best mooi , veel winkels open maar geen markt. Een klein maar mooi oud stadsdeel, erg duur alles en overal aan het water gigantisch veel bootjes, een en al jachthaven. Vreselijk toeristisch allemaal en vreselijk veel mensen.
We besloten een ijsje te gaan eten want honger hadden we niet maar wel lekkere trek en we hadden het WARMMMMMMMM. Nou het resultaat op de foto gezet en ik lust best een ijsje maar bij deze had ik zelfs moeite om hem op te krijgen. Ik had yoghurt ijs met aardbeien en slagroom en Jan een koffieijsschotel. Aan het ijsje mankeerde niets maar het personeel was zeer onvriendelijk .Daarna zijn we maar terug gaan lopen en we zagen dat Duitsers zo stom waren geweest om voor een uitrit te parkeren en de mensen er niet uit konden. Politie erbij die een bon schreef en de sleepwagen kwam de auto afslepen, dat is een heel duur dagje uit in Italie. Maar ik geef toe fatsoenlijke parkeerruimte hebben ze daar niet.
We hebben ons omgekleed en dachten dan gaan we maar met het treintje naar het strand in Sistiana. Ze zeggen een half uur lopen maar dat geloof ik niet in ieder geval niet terug helemaal omhoog. Het treintje zet je in de haven van Sistiana af , daar hoef je ook niet met de auto heen wegens parkeerruimte gebrek. Dus wij naar het strand gelopen, dat was heel klein helemaal afgeladen met mensen met de handdoeken over elkaar heen op grotekiezelstenen en je kon via een loopplank bij het water komen maar dan een afstap van meer dan een meter op kiezels. Dat vonden we allemaal ook niets , een beetje rond gekeken in de haven , een biertje op een terras gaan drinken en ik ben Fristo misto voor mezelf gaan halen Jan eet dat echt niet en ik vind zo n gefrituurde visschotel heerlijk. We waren precies op tijd voor het treintje terug. Dan heb ik genoten van mijn kleine gefrituurde inktvisjes, grote garnalen in schil, visballetjes, sardientjes, en inktvisringen.
Nog een poosje bij overburen uit Nederland staan praten en die zijn net zo ontevreden met de camping en alles als wij. Die hadden hiervoor in Oostenrijk op een camping gestaan met rent a tent en die hadden het gewelldig gehad en nu dus hier. Ze vertelde dat ze 3x was gevallen en gewoon het water niet uit kon komen aan het strand .Ze gaf ons de tip naar welk deel we moeten om te gaan douchen en zo. Het toiletten gebouw hier bij ons wordt niet echt schoon gehouden, alles is kapot wc die blijven doorlopen en die je met een touwtje ipv een drukknop moet doortrekken. Bij het douchen stond ik binnen de kortste keren tot mijn enkels in het water en al mijn spullen nat want er was geen plankje niks. Bij de mannen alleen 2 wc s en als je gedoucht heb moet je naar de andere kant van het gebouw buiten om lopen om je te kunnen scheren.
Nu gaan we naar een ander deel van de camping om te douchen en naar de wc te gaan en dat ziet er wel goed en netjes en schoon uit. Ligt toch aan het vacantsoleil deel weinig pacht betalen op een slecht stuk met slechte accomodatie en de mensen veel geld berekenen. Ze vertelde ook dat de camping om de muggen bekend staat.
Maar al met al zijn we de dag weer doorgekomen en hebben ons toch vermaakt.

17 september 2012 14:58 | Door: Annemarieke HolyMoly!! Dat was zeker een "heftig" ijsje!