1. Advent

Samstag 26.November
Een zeer mistige donkere dag en niet erg warm met maximaal 8 graden. Er wordt komende week weer sneeuwval en vorst opgegeven, sneeuw in ieder geval tot op 1000 m.
Jannick was vanmorgen weg want die ging met de kraanwagen van de brandweer bij de brandweer een kerstboom zetten. Theresa was er vroeg en kwam in haar schoen kijken en dan bij ons in bed tv kijken. Dat tv kijken hield ze vol tot ze van Mama echt haar kleren aan moest. Ik had Grieks gekookt en omdat Jannick niet thuis was heb ik nog wat extra rijst gekookt zodat Ingrid en Theresa konden meeeten. De dolmadakias waren er voldoende , de Griekse gehaktballetjes konden we mee toe komen, de knoflooksaus daarbij voldoende en de salade met schapenkaas en olijven meer dan voldoende. Dan was ondertussen ook Jannick thuis gekomen maar wilde niet meer eten en die ging met Jan aan de slag om de draden in het trappenhuis opnieuw te trekken en de schakelaars aan te brengen. Een poos in de keuken met Ingrid aan tafel zitten kletsen en Theresa spelen. Maar dan wil Theresa ook een dvd kijken en bleek dat ik geen stroom op de tv en aanverwante zaken had, de verlichting deed het maar in de keuken en de badkamer niets meer. Nu zijn ze aan het zoeken wat er ergens mis kan zijn
De eerste Adventskaars brand en we gaan dus vanaf vandaag richting kerstmis. Gezellige tijd.
En ik hoop dat ze het kunnen vinden want het wil maar niet lukken om de stroom terug te krijgen. Gezellig met kaarsjes aan maar tja de vriezer wil ook wat en om te koelen
De kachel aangemaakt en ja hoor de elektriciteit is weer terug, behalve de meterkast op de etage beneden is er ook nog eentje in de kelder en daar was een schakelaar omgegaan. Was even zoeken maar toch gevonden. Aldoende leert men. Nu komen de mannen koffie drinken. Ze krijgen het langzaam aan geloof ik toch voor elkaar.
Ik heb besloten om dit jaar en kind te verrassen met een cadeau , via de Caritas een Steckbrief aangevraagd. Je kan van te voren het bedrag opgeven wat je wil besteden of hoeveel kinderen je wilt verrassen , je mag zelfs kiezen jongen of meisje maar ik heb dat het niet uitmaakt aangekruist. Veel mensen zeggen tegenwoordig ik doe niet aan kerstkaarten maar schenk dit bedrag aan een goed doel. Ik dacht laat ik dit jaar een cadeau aan een kind geven die niets heeft. Die oprecht blij is met het feit dat het iets krijgt. Ik heb ook voor een kind in de Steiermark gekozen gewoon dicht bij huis. Er lopen hier ook van die schoenkarton acties voor allerlei landen maar wat mij tegen de haren instrijkt dat er zo veel voorwaarden zijn . Theresa is blij als ik iets 2e hands voor haar koop maar dat mag niet en alles wat erin gaat moet aan voorwaarden voldoen omdat het landen zijn waar niet alles mag binnen komen bevoorbeeld naar Moldavie. Als je niets hebt moet je niet zo ondankbaar zijn om voorwaarden te stellen. Het hoeft echt geen oude troep te zijn . Je mag bv wel kleding erin doen maar het moet te zien zijn dat het nieuw is en mag niet gewassen zijn. Snoepgoed moet op een bepaalde manier verpakt zijn . Nee er zijn om me heen genoeg mensen die minder hebben dan wij , en kinderen die niets krijgen. Zo´n kind gun ik iets en ben nieuwsgierig naar wie ik toe bedeeld krijg en wat de wens is.
Een Adventsgedachte waar ik blij van word.
Ingrid had een enorme doos met echt prachtige en mooie baby kleding en spullen, ze heeft een kennis die bij de asylanten werkt en daar zijn zwangeren bij. Maar nee echt interesse hebben ze niet. Ze willen geld om bij C en A te kopen. Een maxicosy die we over hadden en die ze bij Theresa eigenlijk niet gebruikte omdat ze een ander had. Ingrid was ook best boos en zei geef het maar aan de Caritas dan kunnen ze het daar kopen. Ze heeft veel kleding die bij Theresa wel ging maar nu het een 3 maanden later in tijd komt je gewoon niet gebruikt. Er waren veel skipakken en zakken bij maar ze heeft er zelf al genoeg de andere ook allemaal gekregen en ja van de zomer gebruik je ze niet. Verder is de baby nu groter dan Theresa (die was echt 3 weken te vroeg) dat denken ze in ieder geval . En echt allemaal mooie kwaliteit en geen goedkope zaken. Rompertjes, bovenkleding echt van alles.
Men hoeft aan mij ook niet overal dank je wel voor te zeggen maar tegenwoordig is de ondankbaarheid toch wel een algemeen goed geworden en niet alleen bij asylanten.