Sinterklaas aankomst kijken

Oostenrijk, Graz

Samstag 14.November
Op ons gemak opgestaan en we waren niet vroeg op. Ontbijten douchen aankleden en dan kwam Theresa even want Ingrid ging bloemen ophalen.
Jannick had vandaag zijn laatste examen wat hij nog miste bij de brandweer .
Nog maar wat broodjes en sauzijsenbroodjes gemaakt om mee te nemen.
Klokslag 12 vertrokken we en even later weer terug want ik twijfelde heel erg of ik de oven wel had uitgezet en dan blijf ik de hele dag piekeren ook al zei Jan dat heb je echt wel gedaan. Kwart over 12 de 2e poging op weg naar Graz naar de aankomst van Sinterklaas. Onderweg een vignet gekocht dan in Liezen gestopt zodat Ingrid even snel cadeautjes kon kopen want die heeft ze morgen nodig.
Dan waren we half 3 in Graz, de auto gelijk voor de deur bij de Propeller. Dan bleek alles dicht daar in die universiteitwijk, heel veel leuke eet en drink tenten maar alles gijg pas om 16 uur open. Dus al wandelend door het park, en het Schlosspark richting centrum gewandeld wat ook wel lekker was na zo lang zitten. Was best veel politie in het Stadspark en we kwamen op een punt en ik zei gelijk zo het ruikt hier naar hash. Dus Ingrid zei is dat dus wat ik ruik. Later toen we terug liepen waren op dat punt politieaenten in de bladerhopen aan het zoeken. Had met Theresa door de bladeren gelopen en dan hoog opschoppen vindt ze geweldig en toen kwam er een jonge man met een herdershond voorbij en Theresa schrok en hij zei hij doet niets tegen haar en toen bleef ze in de buurt van hond en man die ondertussen een praatje met mij aanknoopte en hij vroeg kom je uit Holland. Was een aardige jonge man ook al zag hij er niet uit maar wij zijn wel wat gewend in Nederland. Hij nam netjes een zakje uit de automaat om de hondendrollen te verwijderen niks mis mee.
Dan was gelukkig de Propeller open en er was een klein zaaltje met een groot scherm. Er waren pepernoten en sinterklaasschuim voor de kleine kinderen en uiteraard lusten grote mensen het ook. Ze hadden er een goed kop koffie en het was erg gezellig, de aankomst van Sinterklaas konden we volgen op het scherm en Theresa was er helemaal vol van maar het was nog leuker om met Tim te spelen en later ook met Elias.
Berti kwam ook (de schoonzus van Ingrid) en dat was natuurlijk ook erg leuk.
Na de aankomst zijn we toch nog naar Berti en Manfred en hun 2 zoontjes Mathias en Andreas gegaan. Ze zijn aan het verbouwen en hebben een ongelooflijk mooie kachelofen in de huiskamer aangelegd er komt nog een bank omheen en ik vind het altijd zo mooi als men zo´n kachel heeft.
Uiteindelijk tegen half 10 ´s avonds weer terug, Theresa heeft de hele weg terug geslapen.

Wat er gisteren in Parijs gebeurd is, dat is echt verschrikkelijk. Maar ik vind dat we ons leven niet daardoor moeten bepalen. Niet in angst gaan leven want dan hebben ze je precies waar ze je hebben willen. Ons door gaan met ons leven is een groter protest dan te gaan leven zoals die terroristen willen.