koffie drinken op de Ramblas en Sardana bij de haven

Spanje, Vilanova i la Geltrú

Het was vannacht fris bij wat we gewend zijn, en het regende nog steeds. Maar vanmorgen gelijk al een strak blauwe lucht en de zon. Om 11 uur was het op de Ramblas 24 graden dus ook wat koeler dan de afgelopen dagen. Bij ons vaste stekkie koffie drinken op het terras en mensen kijken . Het ws enorm druk want er was vanmorgen een of andere loop waar we nog net de laatste van binnen zagen komen. De terrassen zaten vol en bij de haven was een Sardanagroep aan het muziekspelen en dansen en ernaast begonnen mensen spontaan een kring te vormen en dan ook de Sardana te dansen. Na elke dans werd er weer een nieuwe kring gevormd met wisselende mensen. Elke Catalaan kan dat volgens mij. Op het terras hadden we een gesprek met 3 aardige oudere dames die helemaal weg waren van Theresa, het quapa en bonita hoorden we constant. Het gesprek ging moeizaam want mijn Spaans in niet meer wat het geweest is maar wel gezellig. Het gracias of muchas gracias en het hola heeft Theresa al onder de knie.
Bij het dansen was ook een podium dat kan Theresa niet weerstaan. Ze ging dansen en gaf haar eigen interpretatie als flamengodanseres op de Sardana muziek. Ik vind het heerlijk dat ze zonder remmingen haar gevoelens laat zien . Daarna nog even de grote Hipermercado opgezocht want die was vandaag een paar uur open omdat het morgen een feestdag is. In sommige gebieden is er al feest vanaf donderdag.
De datum 11 september heeft voor de meeste Catalanen een dubbele betekenis. Naast de dag van de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten is het namelijk ook de nationale feestdag van de regio Catalonië. Op deze dag – La Diada – wordt stilgestaan bij het einde van de Successieoorlog en de definitieve val van Barcelona, die op 11 september 1714 plaatsvonden.

Hoewel 11 september voor Catalonië eerst dus vooral een dag van verlies en vernedering was, is het in de loop der jaren uitgegroeid tot een feestelijke traditie. Tijdens La Diada zijn de Catalanen vrij, zijn winkels gesloten en gaan inwoners massaal de straat op om te demonstreren. Houd, als je komende maandag in Barcelona bent, dus rekening met extra drukte op straat en mogelijke beperkingen voor het openbaar vervoer.
Er was een speciale kraam vandaag waar je allerlei zaken voor de Catalaanse vrijheid, democratie en autonomie kon kopen. De vlaggen met si wapperen massaal. Voor ons geen dag om Barcelona te bezoeken want daar is het feest zeer groot en wordt oa gevierd met grote demonstraties en open musea en het parlement is te bezoeken. Ik denk dat wij Barcelona helemaal niet meer gaan bezoeken. Vaak genoeg geweest en we mijden een beetje grote mensenmassa´s of grote steden.
Bij de Hiper vond Theresa een paar inlineskates , ze had afgelopen week al veel kinderen ermee gezien. Dat is dus haar verjaardagscadeau. Ze heeft nu 2 wieltjes achter en 1 voor en je kan ze veranderen tot 3 op een rij. De mt is instelbaar van 27 tot 30. Dus we moesten met haar naar een vlak stuk op de camping dan kon ze oefenen, het gaat niet zo makkelijk als ze zich gedacht had en is net een houten klaas. Dus dat wordt oefenen. We laten haar ook niet alleen oefenen want we hebben geen helm of beschermers hier.
Thuisgekomen wat te eten gemaakt, ik had volkoren wraps gevonden lekkere vulling gemaakt .
Weer bijna een dag voorbij.

Minpuntje van de dag, op de auto rechts achter een grote beschadiging en niet te overzien!!! Fijn zo vakantiecadeau.

Gisteravond Theresa in bed gestopt gewoon alles normaal. Later haar muziekje uitgezet nog steeds alles normaal. Gaan we naar bed gaat Jan even kijken vraagt hij aan mij heb je haar zien liggen en ik uh ja alles was normaal zegt hij moet je even kijken. Had ze haar flamingojurk aangedaan en lag ze in te slapen. We hbben haar maar laten liggen. Maar toen ze vanmorgen bij ons kwam had ze wel de jurk weer uitgetrokken,

Jannick daar staan de Ennstal Milch chocolade!!! Ik had er 24 voor 4 Euro bij de Landena hier 1,25 per stuk!!!