Nog een plaagstootje met sneeuw

Was om 6 uur wakker een beetje dommelen, Theresa aan de ene zijde van me Fiep die eigenlijk wilde dat ik opstond aan de andere zijde. Om kwart voor 7 de tv aangemaakt dan mocht Theresa Kika kijken en ondertussen aankleden. Opa maakte haar ontbijt die ze dan ook mag eten in bed met Kika. Dan was het tandenpoetsen en de rest van de kleding aan. Opa was al enige tijd buiten aan het graven want er is weer een enorm pak gevallen. Het probleem bij de buren slapen van een dakbedrijf allemaal werkkrachten en die rijden met 5 busjes en die kwamen niet weg. Ook voor hen schijnbaar veel werk hier. Ze bleven op de brug hangen en de busjes die er achter reden bleven toen ook steken. Wij moeten zien dat we Theresa op tijd bij de bus hebben en ze gingen eigenlijk iets te laat weg. Ik hoop dat ze het gehaald hebben. Ook hoop ik dat het door gaat vandaag maar ik heb er een hard hoofd in want het is wel zeer winderig met heel hevige windvlagen en het sneeuwt ook nog heftig bij wat al gevallen is en wat daarbij is gekomen afgelopen nacht.
Ramsau is getroffen door een behoorlijke lawine , gelukkig alles al ontruimd. Het is naar beneden gekomen daar waar pas de mooie fotos van Theresa op de piste in het dorp bij de Klanglift. Hotel Pehab is zwaar getroffen. Toen we daar waren dacht ik nog als daar de sneeuw boven zich ophoopt hebben ze een probleem. Dat kwam omdat Reini me ooit heeft laten zien toen er een stukje daar voorbij van de Dachstein een lawine afging dat was een kleine. Eerder was er al een lawine afgegaan op de Mautstrasse naar boven.
Hotel in Ramsau am Dachstein von Lawine getroffen
Eine Lawine hat in der Nacht auf Dienstag ein erst Montagnachmittag wegen Gefahr im Verzug evakuiertes Hotel in der Ramsau im obersteirischen Bezirk Liezen getroffen. Die Lawine dürfte in der Nähe vom Klanglift bzw. im Bereich der Trasse der Aufstiegshilfe von Norden nach Süden abgegangen sein. Der Lawinenkegel drang bis zum Hotel und Restaurant Pehab-Kirchenwirt vor. Unweit des Gastronomiebetriebs steht das Gemeindeamt von Ramsau, der Stützpunkt der Bergrettung sowie das evangelische Pfarramt. Verletzt wurde niemand.
Ein großes Glück dürfte es gewesen, dass die Lawine wegen des langen Kegels - der Trasse des Klang- oder auch Eiskarlifts - keine allzu große Kraft mehr hatte und in den Ausläufern der sehr flachen Piste zum Stehen kam. Der Schlepplift war bereits gesperrt gewesen, er bringt Gäste aber normalerweise von 1.140 auf 1.280 Meter Seehöhe. Auch die entsprechende Piste - Kategorie blau für leichtes Gelände - war nicht geöffnet. Das Gebiet war bereits als lawinengefährdet bekannt und wird in den Karten mit roter und gelber Gefahrenzone dargestellt. Letztere reicht bis zum nun betroffenen Hotel.
Laut Polizei wurden auch mehrere abgestellte Autos von der Lawine erfasst und weitergeschoben. Das Rote Kreuz war mit 18 Fahrzeugen, 50 Rettungssanitätern und zwei Notärzten sowie Mitgliedern des Kriseninterventionsteams im Großeinsatz. Bereits in den Abendstunden kam es in Ramsau zu einem Lawinenabgang, der eine Mautstraße verschüttete und Häuser von der Außenwelt abschnitt.

Kijk kijk nog een kerstkaart gekregen van Yvonne, had nog genoeg plaats om hem er weer tussen te hangen. Mijn kaarten kunnen ook steeds langer blijven hangen want er gaat pas eentje weg als ik een plaatsje nodig heb. Ik ben bang dat ze langzamerhand moeten blijven hangen tot december. Maar er komt weer een skidiploma aan van Theresa want ook die gebruikt onze ruimte om haar dingen op te hangen of neer te zetten. Maar er is nog plaats.

Ondertussen is Jan terug en inderdaad gaat het skien niet door. De Kindergarten ging dus open en alle kinderen zitten daar in hun skiondergoed. Lekker warm en veilig.
Ingrid belde net hoe het ons vergaat hier en ach het gaat ons goed .Zo lang je je aan de regels houdt die gelden hoef je eigenlijk geen ernstige problemen te verwachten. En geloof me er zijn Nederlanders op zomerbanden onderweg, zooooooooooo dommmmmmmm .
Jan heeft ondertussen voor de 2e keer buiten geruimd en is nu moed aan het verzamelen om zich naar het kinderspeelhuis te graven om daar het dak van leeg te maken. Nu doet hij de laatste dozen kerstspullen naar de zolder dat ruimt ook weer op. Nu is de sneeuwschuiver er en ik heb van boven een foto gemaakt en als je naar onze overburen kijkt wat er dan op de weg ligt dat is sinds vanmorgen /vannacht gevallen. Het is nu 11 uur en het sneeuwt nog steeds flink door. Om 10 uur gingen de alarmen af. Jan heeft een nieuwe bezigheid gevonden het balkon leegscheppen.
Om 11 uur opnieuw de alarmen af en ik zag bij de brandweer Mitterberg staan dat ze in Gröbming in de Klostergasse sneeuw van de daken moeten gaan halen en daar zit Theresa op de Kiga-
Samen met Jan aan de wandel gegaan om Theresa te gaan halen want vor dat kleine stukje leggen we geen kettingen. De wind is heel hard en maakt het koud. Er zijn geen stoepen meer dus op de weg lopen die ook al smaller is. We dachten dan lopen we langs de speeltuin naar de Kiga. Dat was een hele onderneming een heel smal paadje , Jan ging voor om de sneeuw aan te trappen en ik erachter aan . We liepen tussen enorme sneeuwwallen- Ik heb fotos gemaakt maar geen idee of je daar op kan zien hoe hoog alles is. Bij de Kiga overal brandweer van Winkl, Gröbming en Mitterberg ze waren met man en macht de daken van het ouder en verpleeghuis en de Kiga aan het schoonmaken. In het trappenhuis zaten kinderen voor de kleine raampjes te kijken naar de mannen. Dezelfde weg terug en Jan moest weer de nieuwe laag aanstampen. Goed weer thuis gekomen.
Els en Erna dit had wat voor jullie geweest , jullie vonden meestal al dat er veel sneeuw was.

Het is en spannende dag voor ons allen vandaag horen Ingrid en Jannick in Wenen wat er verder gaat gebeuren of niet met Sabrina. Ik hoop op goednieuws en dat doen we allen.

De familie is onderweg naar huis dus dan kan Theresa vanavond ook weer lekker thuis slapen. Wel blij dat ze thuis komen want onvoorzien morgen toch Aron en Akos afhalen en 3 autostoelen kunnen we niet kwijt in de auto want dan zouden we Theresa ook moeten halen. Ik heb mijn afspraak van half 3 kunnen verzetten naar half 5 dus dan kan ik toch ook nog een Röntgen van te voren maken. Anders moet ik toch nog een keer terug . Mijn schouder wordt steeds slechter waardoor ik bijna niets meer rechts kan doen.
Na 14 uur begon het op te klaren , het sneeuwen stopte en er komen gaten in het wolkendek.
We hebben het schijnbaar gehad nu. Terug naar de normaliteit al duurt het even voor ze alles weer schoon geruimd hebben. Jannick zei al het is ernstig he ik krijg zo´n beetje elk uur een oproep. Nu wachten tot ze weer veilig thuis zijn. Ik de was nog even in de droger en ondertussen custardvla gekookt. Weer een dag om op naar de volgende.
De helicopters vliegen nu af en aan.

Helaas gaat het een beetje langer durendat de familie veilig thuis komt. Jannickbelde om te zeggen dat ze nog maar 30 km van Wenen zijn en ze autopech hebben. Ze hebben ondertussen een leenauto want hun auto wordt opgeladen en naar een garage gebracht. Ze kunnen de leenauto tot vrijdag houden maar dan heeft Ingrid gelijk maandag en probleem omdat ze met Theresa naar Bruck moet. Wij hebben onze auto nodig nu we maandag, dinsdag, woensdag de jongens uit school halen en donderdag en vrijdag ik moet werken. Dus Jannick moet kijken of hij met iemand heen en weer kan.
Rond 16 uur hadden we 2 lawinespringingen de eerste was zeer luid en je hoorde daarna het gerol aanhouden daarna volgde er nog een maar die was verder weg.

Duimen dat het ergste nu achter de rug is. Xxxx