Dag 3 Brezice

Slovenië, Brežice

Montag 3 September
Später Donner hat die Kraft, dass er viel Getreide schafft.

Kirsten van harte gefeliciteerd met je verjaardag , je hebt er vast wel een feest van gemaakt afgelopen weekend.
Muriel en Georgette ook gefeliciteerd met julie verjaardag.

Vandaag opnieuw super weer , ook al was het bewolkt in de ochtend. We waren gisteravond even een stukje wandelen en tussen de grote hotels was zo`n toeristenstraatje met allemaal kleine winkeltjes waar je vooral badkleding, handdoeken, schoenen en souveniers kan kopen. Ook wat terrassen wel heel gezellig. Dan zijn we naar de Save gelopen om het veerpontje te zien.
Vanmorgen wilde we wat boodschappen doen en zijn we naar een klein plaatsje in de buurt gegaan met de naam Brezice. (maar het is een heel groot gebied met dezelfde naam) We hebben de hoofdstraat door gewandeld waar de bezienswaardigheden aan zijn en zijn in het Schloss Brezice gegaan. Niet heel groot het museum maar wel heel mooi. De mensen kunnen hier ook trouwen in een ongelooflijk mooie zaal . (ridderzaal) Vroeger hadden we hier gewoon thuis geweest want het was zuidoost Steiermark. De Slovenen zijn door de Duitsers in de oorlog verdreven en moesten hun huizen en alles achter laten. Na de oorlog zijn er mensen terug gekeerd en ze doen hard hun best om het goed te doen.
De mensen zijn hier erg vriendelijk en proberen Engels te spreken. Brezice ligt dus aan de rivier vandaar ook de naam. Oorspronkelijk heette het Rain, zo heette ook de Burcht. Rain betekent op zijn Duits oever van een rivierbedding.Ook de Slvenische naam voor stad aan de rivieroever breg (oever) bregce (kleine oever) naar Brezice. Van de 11e tot de 15e eeuw was het in handen van het Erzstiftes Salzburg. Het heet hier Posavje (Duits Save-tal) Het heeft hier een rijke geschiedenis. In het begin van de 19e eeuw grondden de bewoners van Brezice voornamelijk Slowenen een leeszaal, een soort bank en een kultuurhuis en boden zo weerstand tegen de planmatige germanisering. Met het gevolg dat de bevolking in de 2e wereldoorlog dus verdreven werd.
Het museum heeft een zaal over de voorgeschiedenis, ze hebben vondsten van 12.000 bis 33.000 jaar voor Chr.Dan kunnen ze het pas weer in het einde van de jonge steentijd verder vervolgen, dan de bronstijd tot aan dat de Romeinen 1 jaar voor Chr. Zich hier vestigden en de Keltische stammen verdreven.
Dan hebben ze een zaal over de Romeinse tijd. Dan een zaal over de landbouw ontwikkeling. Een zaal over de wooncultuur, een zaal over de opstand , de eerste bijbel die in de Sloveense taal gedrukt werd (oplage 1500 exemplaren 37 nog in Slovenie)
Het is een barok slot met veel schilderwerk. De laatste zaal is werk van de kunstenaar Franjo Stiplovsek .
Al met al de moeite waard om te bezichten en voor 2,50 pp ook niet duur. Wij hebben er van genoten en er valt heel veel over te vertellen. Bij elke zaal is wel info in Engels en Duits te vinden en weet je dus waar het om gaat.
Dan snel wat inkopen doen en terug want we gingen weer naar het waterpark waar we weer hebben liggen weken in het warme water en dobberen op de bandjes , een rondje zittend in een klein bandje en een rondje liggend uitgestrekt op een dubbele band , gewoon heerlijk dat dobberen in het warme water in de zon. Jan krijg je normaal niet in het water maar nu was ik er eerder uit dan hij.
Vandaag komen overal zwermen met vliegende mieren uit de grond , het zijn soms complete wolken. In het water kwam soms ook een wolk terecht dus als je uit het water kwam moest je echt douchen om die beesten van je af te spoelen. Er zijn gisteren heel veel mensen vertrokken vanaf de camping maar vandaag kwam er een enorme rij met caravans aan van een Deense kampeer club. Het is nu eind van de middag en het betrekt , de zon is weg en we wachten maar af of er een bui gaat komen. Gisteravond was het om half 9 nog 23,8 graden. We steken de bbq maar weer aan en laten het ons ook maar weer smaken.

3 september 2012 16:24 | Door: els molenaar hoi nicolette en jan , leuk om te lezen wat jullie zoal doen op vakantie en fijn dat jullie zulk heerlijk weer hebben wij hebben hier ook nog steeds mooi weer en moeten gewoon werken mike krijgt nu bijna zijn sleutel en dan kunnen we daar ook aan de gang. maar je verslagen maken veel goed het is net alsof je erbij bent dus ook een vakantie gevoel ondanks het werk nog veel plezier en tot horens els

molenaar.ruesink 2017-11-23 20:21:41

4 september 2012 09:20 | Door: marjanne Hoi Nicolette en Jan heel fijn dat jullie het naar je zin hebben. Ben deze week zonder kind (Jarl in zweden) en man (Erik Jan in NL) Ga een paar dagen naar de kamping met een vriendin. Weet jedat ze op de site volgende en vorige omgedraaidt hebben? Heel veel plezier nog. Liefs Marjanne