Nog steeds sneeuwval

Vanmorgen weer eens echt op tijd wakker met 7 uur. Kon ik een beetje ontbijt tv kijken en dan eruit. We hebben nog steeds sneeuwval dus Ingrid kwam Sabrina boven brengen want nu ging zij sneeuw ruimen lees scheppen. De sneeuwschuiver komt meerdere keren over de dag maar die doet alleen een middenpad maken. Jan is naar de apotheek gegaan om te kijken of zijn kaart ontspert is en gelukkig dat is zo . Dan is hij naar de huisarts gegaan maar niet even mij gebeld want dan had ik ook kunnen gaan. Hij weet dat ik helemaal niets meer heb want mijn diabetiker medicamenten heb ik hem gegegeven , ik kan beter zonder dan hij. Ook mijn andere dingen heb ik niet meer. Alleen vandaag was het al een besparing van 60 euro van Jan nu alles weer geactiveerd is. Morgen kan ik niet want dan moet ik werken en maandag is ze er niet en vandaag alleen tot 11 uur en hij kwam 5 voor 11 thuis. Dan ga ik het niet meer halen.
Mijn vogelhuisjes hebben deels overleeft maar de grote schaal is kapot het kleine huisje kapot de mezenringen zijn weg. We hebben nog steeds elke keer zeer zware wind en nu waait het. Al begint het alweer aan te wakkeren. We zitten in het gebied met de zwaarste sneeuwval door de wind is het erg gevaarlijk om buiten de pistes te gaan want de wind maakt alles instabiel. Maar er zijn mensen die zo super dom zijn want hen overkomt niets. Wij hebben dus een echte winter.

Zu einer Vielzahl an Einsätzen wurde unsere Feuerwehr seit der Nacht von 02. auf 03. Jänner alarmiert. Bis zum Morgen des 04.01. galt es bei insgesamt 5 Alarmeinsätzen der Bevölkerung zu Hilfe zu eilen. Hierbei war auch die Anfahrt ins Rüsthaus für unsere Kräfte mit erheblichen Risiko verbunden.
Am 02.01. wurden wir gegen 23:00 Uhr zu einer Fahrzeugbergung in der Bahnhofstraße Richtung Moosheim alarmiert. Wir rückten mit WLF-K, LFB-A und MTF-A sowie 15 Mann aus und konnten das Fahrzeug mittels Kran aus der Zwangslage befreien.
Der nächste Alarm folgte in den Morgenstunden des 03.01. Wir rückten mit WLF-K und MTF-A in die Kleinsölk aus, um die FF Stein/Enns bei einer Fahrzeugbergung zu unterstützen. Hierbei waren wir mit einer besonderen Herausforderung konfrontiert, da der PKW in den eiskalten Kleinsölkbach stürzte. Zum Glück blieb die Lenkerin hierbei unverletzt. 4 Kameraden stiegen ins Wasser und konnten das Fahrzeug im Zusammenspiel mit dem WLF-K bergen.
Gegen 20:00 Uhr wurden wir erneut alarmiert, diesesmal ins eigene Gemeindegebiet in den Löschbereich der FF Winkl. Mehrere PKW waren hier von der Straße abgekommen. Da diese jedoch nur leicht im Schnee versunken sind, konnte unsere Nachbarwehr den Einsatz alleine abarbeiten, so rückten wir nach 15 Minuten wieder ins Rüsthaus ein.
Nur kurze Zeit später folgte Einsatz Nummer 4, diesesmal ging es Richtung Hotspot Simeterbühel an der B320. Mehrere LKW waren mit der massiven Schneefahrbahn überfordert und kamen im steilen Fahrbahnabschnitt zum Stillstand. In Zusammenarbeit mit der FF Pruggern wurden die Fahrzeuge von WLF-K und LFB-A Gröbming abgeschleppt, weiters unterstützten wir die Fahrzeuglenker beim Anlegen von Schneeketten.
Selbes Einsatzszenario am 04.01. in den frühen Morgenstunden. Wiedermals waren am Simeterbühel LKW hängen geblieben, auch diesesmal konnten wir den Fahrbahnbereich nach ca. 1 Stunde freiräumen.
An dieser Stelle ergeht ein großes Dank an alle beteiligten Einsatzorganisationen für die unkomplizierte und effiziente Zusammenarbeit zum Wohle der Bevölkerung.
En de dag is nog niet ten einde en het sneeuwt en sneeuwt maar door.

Nu half 6 en ondertussen wordt er steeds meer afgesloten , de mensen in Gesause worden straks van de buitenwereld afgesloten je kan nu nog weg of medicijnen en levensmiddelen inslaan en als je medische hulp nodig hebt dan moet je het gebied uit. In de Großsölk is het probleem in het gebied dat er geen watervoorziening meer is en door de sneeuwval en de wind geen heleicoptervluchten mogelijk. De Dachstein was al dicht en de Stoderzinken is ook allang dicht en er wordt gewaarschuwd ook voor voetgangers en tourgehers. De Kleinsölk gaat ook dicht en was het naar Donnersbachwald eerst alleen de Planneralm nu ook richting Danuta dicht. We zitten zowat nonstop naar de berichten te kijken en te luisteren. Jannick gaat taxirijden en ik maar hopen dat het goed gaat.
Morgen laat ik wel weer horen of we het vannacht allemaal weer doorgekomen zijn. We zingen in ieder geval niet let it snow.

De sneeuwval geeft in ieder geval mooie foto’s. Gr Anja.