Winterseizoen ook voor ons begonnen

Vanmorgen was ik al wakker voor de wekker afliep. Om half 8 kwam Dominik en om 9 uur kwamen Ingrid, Jannick met de kinderen en mochten Theresa, Sabrina en Dominik alle 3 kijken wat de Nikolaus gebracht had.
Ingrid en Jannick gingen met Sabrina naar Ikea Salzburg en ook nog naar Freilassing even over de grens daar om inkopen te doen. Theresa wilde graag bij ons blijven.
Ze hebben de hele morgen samen gespeeld en ik de was gedaan, eten gekookt . Een grote pan verse groentesoep en een kool wortel stamppot met braadworst. Gisteravond al een Topfentorte gemaakt. Dan samen eten en dat was best gezellig. Daarna gingen ze weer spelen , Jan vertrok weer naar beneden en ik zit even.
Ik kreeg bericht van Marjanne dat het pakket was aangekomen, super snel dus met DHL ondanks dat die het adres niet kenden.
Het was super zonnig helaas nu de zon achter de berg. Maar het is mooi en droog en in de nacht vriest het . Ze geven voor morgen aan dat er flinke kou en sneeuw gaat komen.
Met de komst van Dominik is ook ons winterseizoen begonnen.
Voor de mensen die het niet begrijpen , Dominik komt in het weekend en met feesdagen bij ons omdat zijn Mama moet werken in de Alm/Skihütte. Toerisme is juist met dit soort dagen op zijn top dus dan moet iedereen werken. Dominik noemt ons Oma en Opa en leeft met alles binnen ons gezin/familie gewoon mee. Dus eigenlijk gewoon Tagesmutter en Tagesvater wat hier een echt beroep is. Het is geen enorme verdienste maar leuk voor de kleine extra dingen.
Vanavond is de Krampuslauf in Schladming, wij gaan niet.We hebben het meermaals gezien en met een entree geld van 15 Euro pp en zelfs voor een Kleinkind 6 Euro is het een stuk minder leuk. Wij zijn de voorgaande jaren voor 6 en 7 Euro geweest. Koukleumen op straat en ik weet meestal halfweg niet meer hoe ik moet staan want het duurt erg lang voordat ze eindelijk allemaal voorbijgekomen zijn. Dus de laatste keer dat we waren gegaan waren we halverwege al op weg naar huis.
Als je het nog nooit gezien hebt en het fenomeen Krampussen niet kent moet je het op zijn minst een keer gaan bekijken. Maar vanaf nu kan je tot 6 Dezember de Krampussen overal tegenkomen. Als het weer mee zit willen we nog wel in Gröbming naar het Krampusspiel en misschien naar Öblarn waar een enorm groot Krampusspiel wordt opgevoerd en dat ook werelderfgoed is.
Eind van de middag kwam de familie van beneden weer thuis en Ingrid had ook gelijk haar auto opgehaald die helemaal gerepareerd is en hopelijk weer enige jaren mee kan. Wel fijn dat Jannick een collega heeft die ook een garagebedrijfje heeft. Is in ieder geval goedkoper dan de garage/dealer.
Jannick heeft Bereitschaft dus moet hij ook na de Krampuslauf gaan kehren ( met een grote stratenveger de straten reinigen) in Schladming. Als het gaat sneeuwen hoeft het niet. Als het vanavond gaat regenen is het voor hem gunstig want dan is het centrum eerder leeg.
Dominik werd om half 6 gehaald en Theresa ging na het Sinterklaasjournaal. Jan had nog een prakkie (lekker Hollands) en ik ging voor de Sushi waar hij totaal niet van houdt. Genieten van de weldadige rust want morgen weer vroeg eruit.